Opiskelijan verkkokampus : Yhteisöllistä verkkopalvelukokonaisuutta muotoilemassa
Kaasinen, Sanni (2013)
Kaasinen, Sanni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013081314670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013081314670
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä keskityttiin ammattikorkeakoulun verkkoviestintäpalveluiden käyttäjälähtöiseen kehitystyöhön. Tapauskohteena oli Savonia-ammattikorkeakoulun sisäinen viestintä, jonka ongelma- ja puutekohtia kartoitettiin opiskelijoiden kokemusten ja näkemysten kautta. Kehityskohteena oli verkkoviestintäpalveluiden kokonaiskuvan selkeyttäminen ja palveluiden käytön motivoivuus opiskelijakäyttäjän kannalta. Palveluiden käytön motivoivuuden kannalta keskeisinä kysymyksinä työssä tarkasteltiin osallistumisen mahdollisuuden ja vuorovaikutteisuuden merkitystä, sekä sisällön tarjoamista käyttäjien erilaiset tarpeet paremmin huomioiden.
Työn teoriaosuudessa haettiin ymmärrystä viestinnän kulttuurisesta merkityksestä, viestintäkulttuurin demokratisoitumisesta sekä näiden merkityksestä yhteisöllisyydelle. Lisäksi tutustuttiin koulutusorganisaatioiden sisäiseen viestintään sekä yleisellä tasolla, että benchmarkien kautta. Pääasiassa työssä kuitenkin tavoiteltiin reflektoivaa ja vuorovaikutteista tutkimus- ja työskentelyotetta.
Skenaariotyöskentelyn kohteena oli opiskelijan intranetin käyttöliittymä sisällöllisellä ja ideologisella tasollaan. Skenaariotyövaihe käsitti hankitun tiedon soveltamista ideointiin, ajatusten visualisointia keskustelujen ja ideoiden punnitsemisen tueksi, sekä ideoiden jatkokehittelyä vuorovaikutteisten menetelmien avulla hankitun palautteen pohjalta. Visualisointeja on käytetty prosessissa työkaluina ja apuvälineinä.
Opinnäytetyön soveltavan osuuden lopputuotteena tuotettu luonnos opiskelijan intranetin käyttöliittymästä on skenaariotasoinen, ja vaatisi sellaisenaan toteutusta ajatellen perusteellista kehitystyötä ja merkittävää taloudellista panostusta. Skenaariossa on kuitenkin elementtejä ja ajatuksia, joita voidaan lähteä soveltamaan nykyisen opis-kelijaintranetin kehitystyössä. Skenaariokuvaus antaa suuntaviivoja tulevaisuuden ratkaisuista keskusteluun ja päätöksentekoon.
Työn teoriaosuudessa haettiin ymmärrystä viestinnän kulttuurisesta merkityksestä, viestintäkulttuurin demokratisoitumisesta sekä näiden merkityksestä yhteisöllisyydelle. Lisäksi tutustuttiin koulutusorganisaatioiden sisäiseen viestintään sekä yleisellä tasolla, että benchmarkien kautta. Pääasiassa työssä kuitenkin tavoiteltiin reflektoivaa ja vuorovaikutteista tutkimus- ja työskentelyotetta.
Skenaariotyöskentelyn kohteena oli opiskelijan intranetin käyttöliittymä sisällöllisellä ja ideologisella tasollaan. Skenaariotyövaihe käsitti hankitun tiedon soveltamista ideointiin, ajatusten visualisointia keskustelujen ja ideoiden punnitsemisen tueksi, sekä ideoiden jatkokehittelyä vuorovaikutteisten menetelmien avulla hankitun palautteen pohjalta. Visualisointeja on käytetty prosessissa työkaluina ja apuvälineinä.
Opinnäytetyön soveltavan osuuden lopputuotteena tuotettu luonnos opiskelijan intranetin käyttöliittymästä on skenaariotasoinen, ja vaatisi sellaisenaan toteutusta ajatellen perusteellista kehitystyötä ja merkittävää taloudellista panostusta. Skenaariossa on kuitenkin elementtejä ja ajatuksia, joita voidaan lähteä soveltamaan nykyisen opis-kelijaintranetin kehitystyössä. Skenaariokuvaus antaa suuntaviivoja tulevaisuuden ratkaisuista keskusteluun ja päätöksentekoon.