Tietokoneavusteisen oppimisen kehittäminen : Case: QR-koodien käyttö Jyväskylän ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoiden oppimisen tukena
Tarvainen, Sanna (2013)
Tarvainen, Sanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013081114656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013081114656
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää tietokoneavusteista oppimista Jyväskylän
ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelussa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Jyväskylän
ammattikorkeakoulun PIUHA- hanke. PIUHA-hankkeen yhtenä tavoitteena on rakentaa
tietokoneavusteinen ja interaktiivinen kliininen oppimis- ja osaamisympäristö, joka osaltaan
ennaltaehkäisee inhimillisiä virheitä hoitotyössä. PIUHA-hankkeessa on aiemmin kehitetty QRkoodien
soveltuvuutta hoitotyön käyttöön ja opinnäytetyön tarkoitus oli jatkaa tätä aloitettua
kehitystyötä tuomalla lisää asiantuntijuutta QR- koodien käytöstä hoitotyön oppimisympäristössä.
QR-koodi on kaksiulotteinen kuviokoodi, jolle voidaan sisällyttää informaatiota. QR-koodin käyttö
on yleistynyt mobillilaitteilla luettaviin koodeihin, joiden sisältö on usein verkko-osoite.
Mobiililaitteilla opinnäytetyössä tarkoitetaan matkapuhelinta, älypuhelinta tai tablettia.
Opinnäytetyön toteutustapa oli toiminnallinen. Opinnäytetyön ensimmäisessä vaiheessa
suunniteltiin ja kuvattiin kahden hoitotyössä käytettävän laitteen käyttöohjevideot. Näiden
videoiden sekä yhden PIUHA-hankkeen aiemmin teettämän videon verkko-osoitteet koodattiin QRkoodin
muotoon ja koodit sijoitettiin kyseisiin laitteisiin. Opinnäytetyön toinen vaihe oli
pilottikokeilun järjestäminen hoitotyön opiskelijoille. Kokeilussa opiskelijat testasivat QR-koodin
sekä videoiden käytettävyyttä itsenäisen opiskelun tukena. QR-koodi voitiin lukea siihen
tarkoitetulla mobiilisovelluksella, jonka kokeiluun osallistuvat opiskelijat latasivat omaan
mobiililaitteeseensa. Sovellusta hyödyntäen opiskelijat pystyivät katsomaan laitteiden
käyttöohjevideot omalla mobiililaitteellaan. Kokeiluun liitettiin kyselylomake, jonka opiskelijat
täyttivät heti kokeilun jälkeen.
Kyselylomake sisälsi sekä avoimia, että suljettuja kysymyksiä. Kysymykset 1-8 noudattivat Likterin
asteikon tyyliä. Määrälliset kysymykset analysoitiin numereellisesti ja avattiin sanalliseen muotoon.
Aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödynnettiin avointen kysymysten analysoinnissa. Kyselyn
tulosten perusteella arvioitiin videoiden tukevan itsenäistä opiskelua. Videoiden koettiin olevan
hyödyllisiä erityisesti kertaustyyppisessä opiskelussa. Videoiden katseluun liittyvässä tekniikassa on
vielä kehitettävää, jotta videoiden katselumukavuus saadaan miellyttävälle tasolle.
ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelussa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Jyväskylän
ammattikorkeakoulun PIUHA- hanke. PIUHA-hankkeen yhtenä tavoitteena on rakentaa
tietokoneavusteinen ja interaktiivinen kliininen oppimis- ja osaamisympäristö, joka osaltaan
ennaltaehkäisee inhimillisiä virheitä hoitotyössä. PIUHA-hankkeessa on aiemmin kehitetty QRkoodien
soveltuvuutta hoitotyön käyttöön ja opinnäytetyön tarkoitus oli jatkaa tätä aloitettua
kehitystyötä tuomalla lisää asiantuntijuutta QR- koodien käytöstä hoitotyön oppimisympäristössä.
QR-koodi on kaksiulotteinen kuviokoodi, jolle voidaan sisällyttää informaatiota. QR-koodin käyttö
on yleistynyt mobillilaitteilla luettaviin koodeihin, joiden sisältö on usein verkko-osoite.
Mobiililaitteilla opinnäytetyössä tarkoitetaan matkapuhelinta, älypuhelinta tai tablettia.
Opinnäytetyön toteutustapa oli toiminnallinen. Opinnäytetyön ensimmäisessä vaiheessa
suunniteltiin ja kuvattiin kahden hoitotyössä käytettävän laitteen käyttöohjevideot. Näiden
videoiden sekä yhden PIUHA-hankkeen aiemmin teettämän videon verkko-osoitteet koodattiin QRkoodin
muotoon ja koodit sijoitettiin kyseisiin laitteisiin. Opinnäytetyön toinen vaihe oli
pilottikokeilun järjestäminen hoitotyön opiskelijoille. Kokeilussa opiskelijat testasivat QR-koodin
sekä videoiden käytettävyyttä itsenäisen opiskelun tukena. QR-koodi voitiin lukea siihen
tarkoitetulla mobiilisovelluksella, jonka kokeiluun osallistuvat opiskelijat latasivat omaan
mobiililaitteeseensa. Sovellusta hyödyntäen opiskelijat pystyivät katsomaan laitteiden
käyttöohjevideot omalla mobiililaitteellaan. Kokeiluun liitettiin kyselylomake, jonka opiskelijat
täyttivät heti kokeilun jälkeen.
Kyselylomake sisälsi sekä avoimia, että suljettuja kysymyksiä. Kysymykset 1-8 noudattivat Likterin
asteikon tyyliä. Määrälliset kysymykset analysoitiin numereellisesti ja avattiin sanalliseen muotoon.
Aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödynnettiin avointen kysymysten analysoinnissa. Kyselyn
tulosten perusteella arvioitiin videoiden tukevan itsenäistä opiskelua. Videoiden koettiin olevan
hyödyllisiä erityisesti kertaustyyppisessä opiskelussa. Videoiden katseluun liittyvässä tekniikassa on
vielä kehitettävää, jotta videoiden katselumukavuus saadaan miellyttävälle tasolle.