Satakuntalaisten yritysasiakkaiden odotukset ohjelma- ja elämyspalveluilta
Ojala, Pauliina (2013)
Ojala, Pauliina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013072114581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013072114581
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yritysasiakkaiden odotukset ja toiveet ohjelma- ja elämyspalveluista. Tutkimus tehtiin yhteistyössä Porin Yyterissä toimivan tapahtumajärjestäjä Ohjelmamestarit Oy:n kanssa, joten kyselyyn osallistuneet kohdeyritykset keskitettiin Satakunnan alueelle. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada vastauksia Ohjelmamestarit Oy:lle, jotta jatkossa yritys pystyisi vastaamaan yhä paremmin yritysasiakkaiden kysyntään ja mahdollisesti laajentamaan asiakaskuntaa.
Tutkimuksen teoriaosuudessa selvitettiin, mitä osa-alueita ja palveluita ohjelma– ja elämyspalvelut pitävät sisällään sekä niitä tekijöitä, jotka muodostavat hyvän ohjelma– tai elämyspalvelun. Tuloksien kokoaminen toteutettiin kyselylomakkeiden avulla kvantitatiivista menetelmää käyttäen. Kyselylomake lähetettiin sähköpostitse 23:lle Satakunnassa toimivalle eri toimialan yritykselle, joista kyselyyn vastasi 15.
Yritysten vastauksista ilmeni, että ohjelma– ja elämyspalveluista virkistyspäiviä järjestettiin aktiivisemmin. Pikkujoulua lukuun ottamatta palveluiden markkinointi ja niistä tiedottaminen toivottiin enimmäkseen keväälle. Parhaimmaksi lähestymistavaksi koettiin sähköposti. Tuloksista selvisi, että eniten tapahtumajärjestäjän palveluista toivottiin koko ohjelma– tai elämyspaketin ja ruoka- ja cateringpalveluiden järjestäminen tapahtumaan. Yritykset pitivät joustavaa toimintaa ja yhteistyötä tärkeimpinä tekijöinä tapahtumajärjestäjää ja heidän palveluitaan valittaessa.
Tutkimuksen teoriaosuudessa selvitettiin, mitä osa-alueita ja palveluita ohjelma– ja elämyspalvelut pitävät sisällään sekä niitä tekijöitä, jotka muodostavat hyvän ohjelma– tai elämyspalvelun. Tuloksien kokoaminen toteutettiin kyselylomakkeiden avulla kvantitatiivista menetelmää käyttäen. Kyselylomake lähetettiin sähköpostitse 23:lle Satakunnassa toimivalle eri toimialan yritykselle, joista kyselyyn vastasi 15.
Yritysten vastauksista ilmeni, että ohjelma– ja elämyspalveluista virkistyspäiviä järjestettiin aktiivisemmin. Pikkujoulua lukuun ottamatta palveluiden markkinointi ja niistä tiedottaminen toivottiin enimmäkseen keväälle. Parhaimmaksi lähestymistavaksi koettiin sähköposti. Tuloksista selvisi, että eniten tapahtumajärjestäjän palveluista toivottiin koko ohjelma– tai elämyspaketin ja ruoka- ja cateringpalveluiden järjestäminen tapahtumaan. Yritykset pitivät joustavaa toimintaa ja yhteistyötä tärkeimpinä tekijöinä tapahtumajärjestäjää ja heidän palveluitaan valittaessa.