Älypuhelinten sensorit : Ohjelmointia kiihtyvyys- ja liikkeentunnistussensorilla
Kuoppa, Anssi (2013)
Kuoppa, Anssi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013062014454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013062014454
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on ottaa selvää, mitkä ovat tärkeimmät tämän hetkiset älypuhelinten sensorit sekä mihin ja miten niitä käytetään hyödyksi. Pääpaino tutkimuksessa on kuitenkin kiihtyvyyssensorille ja liikkeentunnistussensorille ohjelmoinnissa. Työni teoriaosuudessa käyn läpi pääpiirteittäin tärkeimmät älypuhelinten sensorit ja keskityn käsittelemään tarkemmin kiihtyvyyssensorin ja liikkeentunnistussensorin ja varsinkin niiden ohjelmointiaspektin.
Käytännön esimerkkinä tein minua eniten kiinnostavan sensorin eli kiihtyvyyssensorin pohjalta pelide-mon. Käyn läpi, miten XNA:lla voidaan rakentaa Windows Phone 7.1 kehitysympäristöä käyttäen kiihtyvyyssensoriin pohjautuva peli. Tämän lisäksi tutustun valmiin esimerkin avulla, miten liikkeentunnistussensori otetaan haltuun Microsoft Visual Studiossa. Päätännössä käsittelen erilaisin esimerkein älypuhelinten ja sensoreiden nykyistä tilaa ja tulevaisuuden näkymiä sekä pureudun tekemäni käytännön esimerkin kehitysmahdollisuuksiin.
Käytännön esimerkkinä tein minua eniten kiinnostavan sensorin eli kiihtyvyyssensorin pohjalta pelide-mon. Käyn läpi, miten XNA:lla voidaan rakentaa Windows Phone 7.1 kehitysympäristöä käyttäen kiihtyvyyssensoriin pohjautuva peli. Tämän lisäksi tutustun valmiin esimerkin avulla, miten liikkeentunnistussensori otetaan haltuun Microsoft Visual Studiossa. Päätännössä käsittelen erilaisin esimerkein älypuhelinten ja sensoreiden nykyistä tilaa ja tulevaisuuden näkymiä sekä pureudun tekemäni käytännön esimerkin kehitysmahdollisuuksiin.