Peliprojektin toteutus Unityllä
Hänninen, Markus (2013)
Hänninen, Markus
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013062014451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013062014451
Tiivistelmä
Pelienkehitys on muuttunut 2000-luvulla paljon helpommin lähestyttäväksi. Enää ei tarvitse olla laitelä-heisen ohjelmoinnin osaaja, vaan pelikoodin kirjoittaminen onnistuu myös esimerkiksi JavaScriptillä. Myös peliprojektien koot ovat jakautuneet aina yhden henkilön kehittämistä omakustannepeleistä jopa sadan miljoonan euron budjetin peleihin.
Kävin läpi tässä opinnäytetyössä erilaisia pelinkehitysympäristöjä kuten XNA, Unity, Source SDK ja Un-real Developement Kit. Näistä paneuduin tarkemmin Unityyn esittelemällä sen käyttöliittymää ja sen tarjoamaa pelimoottoria. Keskityin myös sen tarjoamiin työkaluihin ja siihen, mitä peliprojektin tekemi-seen Unityllä tarvitsee tietää.
Kerroin opinnäytetyössä myös peliprojektin eri tuotantovaiheista yleisesti. Näihin kuuluvat pelin suun-nittelu, käsikirjoittaminen, ohjelmointi, peliobjektien tekeminen sekä markkinointi ja levitys. Lisäksi kävin läpi, miten osa näistä asioista näkyy Unityllä töitä tehdessä.
Käytännöntoteutuksena tein pelin Unityllä JavaScriptiä käyttäen. Peli on ensimmäisestä persoonasta ku-vattu seikkailupeli, jossa pelaajan tehtävänä on ratkaista pulmia. Pelin ohjelmoinnin lisäksi kävin läpi hieman pelin 3D-mallien tekoa ja pelisuunnittelua. Päätännössä tiivistin ajatuksiani projektin onnistumi-sesta ja pienistä peliprojekteista yleisesti.
Kävin läpi tässä opinnäytetyössä erilaisia pelinkehitysympäristöjä kuten XNA, Unity, Source SDK ja Un-real Developement Kit. Näistä paneuduin tarkemmin Unityyn esittelemällä sen käyttöliittymää ja sen tarjoamaa pelimoottoria. Keskityin myös sen tarjoamiin työkaluihin ja siihen, mitä peliprojektin tekemi-seen Unityllä tarvitsee tietää.
Kerroin opinnäytetyössä myös peliprojektin eri tuotantovaiheista yleisesti. Näihin kuuluvat pelin suun-nittelu, käsikirjoittaminen, ohjelmointi, peliobjektien tekeminen sekä markkinointi ja levitys. Lisäksi kävin läpi, miten osa näistä asioista näkyy Unityllä töitä tehdessä.
Käytännöntoteutuksena tein pelin Unityllä JavaScriptiä käyttäen. Peli on ensimmäisestä persoonasta ku-vattu seikkailupeli, jossa pelaajan tehtävänä on ratkaista pulmia. Pelin ohjelmoinnin lisäksi kävin läpi hieman pelin 3D-mallien tekoa ja pelisuunnittelua. Päätännössä tiivistin ajatuksiani projektin onnistumi-sesta ja pienistä peliprojekteista yleisesti.