Etelä-Päijänteen alueen palvelut : selvitys Etelä-Päijänteen alueen palvelutarpeista ja tyytyväisyydestä alueen palveluihin
Siitonen, Miina (2013)
Siitonen, Miina
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061814342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061814342
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää Etelä-Päijänteen alueen kuntien, Asikkalan, Padasjoen ja Sysmän, vakituisten asukkaiden, vapaa-ajan asukkaiden ja matkailijoiden palvelutarpeita ja tyytyväisyyttä jo olemassa oleviin palveluihin. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Elämysten Päijänne – Päijänne Experiences -hanke. Opinnäytetyö on osa tämän hankkeen Etelä-Päijänteen alueen kehittämistoimenpiteitä, ja sen tarkoituksena on tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää hankkeessa myöhemmin jatkotutkimuksina tai kehittämistoimenpiteinä. Opinnäytetyön tavoitteena on myös luoda vastausten perusteella profiilit tyypillisestä Eteläpäijänneläisestä asukkaasta, vapaa-ajan asukkaasta ja matkailijasta.
Kysely toteutettiin aikavälillä 29.5.2012-11.9.2012 ja siihen pystyi vastaamaan sekä sähköisesti että paperilomakkein erilaisissa tapahtumissa ja pisteissä joihin lomakkeita oli jaettu kyselylaatikoihin palautettaviksi. Kyselyyn vastasi yhteensä 342 henkilöä, joista tutkimuksessa on käsitelty 336. Kysely on luonteeltaan kvantitatiivinen, mutta sisältää kvalitatiivisia elementtejä.
Teoriaosuudessa on käsitelty palvelua, palvelun laatua sekä asiakkaan palvelutarvetta ja asiakaskäyttäytymistä. Lisäksi on käsitelty vapaa-ajan asumista ja matkailua sekä yleisesti, että Etelä-Päijänteen alueella.
Tulosten perusteella Etelä-Päijänteellä ollaan melko tyytyväisiä jo olemassa oleviin palveluihin, mutta parannusta kaivattaisiin etenkin ravintolapalveluihin ja kunnan laajakaista-asioihin. Alueelle kaivattaisiin lisää ravintolapalveluita, ohjelmapalveluita ja illanviettomahdollisuuksia. Vastaajat ovat antaneet myös melko yksityiskohtaista palautetta alueen kehittämistarpeista, aina kuntien viheralueiden hoitamisesta parempiin satamapalveluihin.
Vastausten perusteella on muodostettu profiilit tyypillisestä Etelä-Päijänteen asukkaasta, vapaa-ajan asukkaasta ja matkailijasta.
Kysely toteutettiin aikavälillä 29.5.2012-11.9.2012 ja siihen pystyi vastaamaan sekä sähköisesti että paperilomakkein erilaisissa tapahtumissa ja pisteissä joihin lomakkeita oli jaettu kyselylaatikoihin palautettaviksi. Kyselyyn vastasi yhteensä 342 henkilöä, joista tutkimuksessa on käsitelty 336. Kysely on luonteeltaan kvantitatiivinen, mutta sisältää kvalitatiivisia elementtejä.
Teoriaosuudessa on käsitelty palvelua, palvelun laatua sekä asiakkaan palvelutarvetta ja asiakaskäyttäytymistä. Lisäksi on käsitelty vapaa-ajan asumista ja matkailua sekä yleisesti, että Etelä-Päijänteen alueella.
Tulosten perusteella Etelä-Päijänteellä ollaan melko tyytyväisiä jo olemassa oleviin palveluihin, mutta parannusta kaivattaisiin etenkin ravintolapalveluihin ja kunnan laajakaista-asioihin. Alueelle kaivattaisiin lisää ravintolapalveluita, ohjelmapalveluita ja illanviettomahdollisuuksia. Vastaajat ovat antaneet myös melko yksityiskohtaista palautetta alueen kehittämistarpeista, aina kuntien viheralueiden hoitamisesta parempiin satamapalveluihin.
Vastausten perusteella on muodostettu profiilit tyypillisestä Etelä-Päijänteen asukkaasta, vapaa-ajan asukkaasta ja matkailijasta.