Virtuell 3D Studioproduktion – Ljussättningens utmaningar
Gustafsson, Dan (2013)
Gustafsson, Dan
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061814341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061814341
Tiivistelmä
I detta arbete behandlar jag ljussättning i virtuell 3D studioproduktion. Ljussättningen är grunden till en lyckad virtuell 3D studioproduktion. Därför valde jag mig att fokusera på just detta område. Den virtuell 3D studiotekniken håller på att ändra hela tankesättet med att producera TV. Det finns så mycket mera möjligheter med denna teknik. Tekniken möjliggör att kameran med hjälp av markörer som trackas kan röra sig i en virtuell 3D modell. Mitt arbete kommer att klargöra vilka utmaningar jag stötte på vad gäller ljussättningen i virtuell 3D studioproduktion. Syftet är att underlätta jobbet för fotografer som för första gången kommer i kontakt med den här tekniken. Genom mina egna erfarenheter kommer jag att berätta om problem och utmaningar vi stötte på under produktionerna och hur man kan lösa dem. In this study I will focus on lighting a virtual 3D studioproduction. Lighting is the key to a successful production. That is why I chose this field of study. The virtual 3D produc-tions are revolutionizing the industry. Through my own experiences I will report about the challenges I had, and how I solved them. The purpose is to help those who have not yet worked with lighting a virtual 3D studioproduction.