Vaihtoehtoja maataloustuotteiden markkinointiin: ruokamafian lopun alkua
Kallio, Juha (2013)
Kallio, Juha
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061714311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061714311
Tiivistelmä
Suomessa ruokateollisuus ja päivittäistavarakauppa ovat hyvin keskittyneitä ja muutaman suuren toimijan hallinnassa. Hajautuneella viljelijäkunnalla ei juuri ole neuvotteluvoimaa näihin toimijoihin nähden hintoja sovittaessa. Tätä keskittynyttä ruokateollisuutta ja päivittäistavarakauppaa kutsutaankin tässä opinnäytetyössä ruokamafiaksi suhteettoman suuren neuvotteluvoiman takia.
Yhtenä syynä maatalouden huonolle kannattavuudelle näen tämän neuvotteluvoiman puuttumisen alkutuottajilta. Opinnäytetyössä on kuvattu vaihtoehtoisia tapoja, joilla viljelijä voisi markkinoida tuotteitaan: ei siis ruokamafian kautta vaan siten, että viljelijälle itselleen jäisi parempi kate työstään. Opinnäytetyö on kvalitatiivista tutkimusta, joka pohjautuu kirjallisuusanalyysiin, lehti- ja internet-artikkeleihin.
Opinnäytetyössä on käsitelty seuraavia vaihtoehtoisia tapoja myydä ja markkinoida maataloustuotteita: tilojen välinen rehuviljakauppa, csa-malli, maalaistentori, suoramyynti ja ruokapiirit.
Toivon tämän opinnäytetyön toimivan inspiraation ja tiedon lähteenä niille viljelijöille, jotka haluaisivat kokeilla muita keinoja myydä tuotteitaan kuin ruokamafian kautta. Jos nämä vaihtoehtoiset myyntitavat yleistyisivät huomattavasti nykyisestä, lisäisi se samalla kilpailua maataloustuotteista, jolloin tuottajahinnat lähtisivät nousuun myös ruokamafian puolella.
Yhtenä syynä maatalouden huonolle kannattavuudelle näen tämän neuvotteluvoiman puuttumisen alkutuottajilta. Opinnäytetyössä on kuvattu vaihtoehtoisia tapoja, joilla viljelijä voisi markkinoida tuotteitaan: ei siis ruokamafian kautta vaan siten, että viljelijälle itselleen jäisi parempi kate työstään. Opinnäytetyö on kvalitatiivista tutkimusta, joka pohjautuu kirjallisuusanalyysiin, lehti- ja internet-artikkeleihin.
Opinnäytetyössä on käsitelty seuraavia vaihtoehtoisia tapoja myydä ja markkinoida maataloustuotteita: tilojen välinen rehuviljakauppa, csa-malli, maalaistentori, suoramyynti ja ruokapiirit.
Toivon tämän opinnäytetyön toimivan inspiraation ja tiedon lähteenä niille viljelijöille, jotka haluaisivat kokeilla muita keinoja myydä tuotteitaan kuin ruokamafian kautta. Jos nämä vaihtoehtoiset myyntitavat yleistyisivät huomattavasti nykyisestä, lisäisi se samalla kilpailua maataloustuotteista, jolloin tuottajahinnat lähtisivät nousuun myös ruokamafian puolella.