Ledarskapets inverkan på dagvårdspersonalens arbetshälsa : En fokusgruppstudie om personalens upplevelser och förväntningar
Haglund, Linda (2013)
Haglund, Linda
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061714305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061714305
Tiivistelmä
En god hälsa är en av människans grundrättigheter. För att investera i framtiden är det viktigt att satsa på hälsan då den anses vara en av de viktigaste resurserna för välstånd, utveckling och för att motverka fattigdom. Hälsan kan påverkas både positivt och negativt av faktorer i människans vardag. Syftet med det här masterarbetet är att synliggöra daghemspersonalens förväntningar på ledarskapet sett ur ett hälsofrämjande perspektiv. Vidare vill man lyfta fram de faktorer på arbetsplatsen som personalen upplever inverkar på deras arbetshälsa samt vilka förväntningar personalen har på ett hälsofrämjande ledarskap. Masterarbetet är en kvalitativ fokusgruppstudie, där man gjort tre fokus-gruppintervjuer bland daghemspersonal. Informanterna var sammanlagt 13 till antalet. Den teoretiska referensramen bestod av ledarskap, hälsofrämjande samt arbetshälsa. Resultatet har analyserats med induktiv innehållsanalys. Resultatet visade att arbetsgruppen, strukturer och styrdokument, delaktighet, den fysiska hälsan och ledarskapet är faktorer som personalen upplever inverkar på arbetshälsan medan personalens förväntningar på hälsofrämjande ledarskap är arbetsfördelningen, administrativ föreståndare, egenskaper hos förmannen, möten, pedagogiskt ledarskap samt stöd och struktur. Enligt resultatet ses administrativa arbetsuppgifter som ett hinder för hälsofrämjande ledarskap. Genom att se över ansvarsfördelningen mellan daghemsföreståndare och viceföreståndare kan ett hälsofrämjande ledarskap stödas. Resultatet beskriver den mest optimala organiseringen bestå av en daghemsföreståndare, en pedagogiskt ansvarig och en sekreterare. Genom en förman som är närvarande, lyhörd och rättvis påverkas arbetshälsan. Därtill behöver ledaren ge feedback, känna till det praktiska arbetet, utnyttja belöningssystem, prioritera möten och känna till arbetshälsovårdens tjänster för att upp-levas ha ett hälsofrämjande ledarskap som i sin tur påverkar daghemspersonalens arbetshälsa. Det här masterarbetet är ett beställningsarbete från Helsingfors stad, Utbildningsverket. Good health is a basic human right. Focusing on health can be seen as an investment for the future, as it is considered one of the most important resources for prosperity and development and for the fight against poverty. Many factors in human day-to-day life can affect health both positively and negatively. The aim of this study is to highlight the expectations of daycare staff concerning leadership from a health promotion perspective. Furthermore, the aim is to shed light on factors at the workplace that the personnel consider affect their occupational health and what expectations they have on health-promoting leadership. This master’s thesis is a qualitative focus group study consisting of three focus group interviews with daycare personnel. 13 informants participate in the study. The theoretical frame of reference consists of leadership, health promotion and occupational health. The results have been analyzed with inductive content analysis. The results showed that daycare personnel perceive factors like the working group, structures and policy documents, participation, physical health, and leadership to have an impact on occupational health, while their expectations on health-promoting leadership are division of labor, the administrative daycare director, properties of the foreman, meetings, educational leadership as well as support and structure. According to the results, administrative duties are seen as a barrier to health-promoting leadership. Health-promoting leadership can be supported by reviewing the responsibilities of the daycare director and deputy director. The results show that the optimal organization consists of a daycare director, an educational leader and a secretary. Occupational health can be influenced through a present, responsive and just leader. In addition, the leader needs to provide feedback, have experience on practical work, use reward systems, prioritize meetings and be familiar with the healthcare services that can be provided in order to be perceived to have health-promoting leadership, which in turn affects the occupational health of the daycare personnel. This master’s thesis is a commissioned work from the City of Helsinki, Education Department.