Helsingin matkailuneuvonnan palvelut verrattuna Tallinnaan
Tyni, Marja (2013)
Tyni, Marja
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061614238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061614238
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toimeksianto Helsingin matkailu- ja kongressitoimistolta ja tutkimuskohteina ovat Helsingin sekä Tallinnan matkailuneuvontatoimistot. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää minkälaisia palveluita neuvontatoimipisteet tarjoavat sekä vertailla niitä keskenään. Lisäksi tavoitteena on laatia kehittämisehdotuksia Helsingin matkailuneuvonnan palveluiden kehittämiseksi.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään palvelun käsitettä sekä palvelun laatua, jonka jälkeen perehdytään tarkemmin asiakaslähtöisen matkailutuotteen syntyyn. Konseptissa kerrotaan Helsingistä matkailukaupunkina sekä sen keskeisistä matkailualan toimijoista.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivisista tutkimusmenetelmistä teemahaastattelua sekä lisäksi tutkimustuloksia on täydennetty havainnoinnin avulla. Haastattelut tehtiin kevään 2013 aikana matkailuneuvontatoimistojen toiminnasta vastaaville henkilöille. Kysymykset laadittiin yhdessä toimeksiantajan avustuksella ja ne käsittelivät aihepiiriltään palvelutarjontaa sekä yrityksen yhteistyökumppaneita.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että Helsingin ja Tallinnan matkailuneuvonnat tarjoavat hyvin samankaltaisia palveluita sekä molempien toiminnassa korostetaan henkilökohtaisen matkailuneuvonnan merkitystä ydinpalveluna. Kehittämisehdotuksena Helsingin matkailuneuvonta voisi pyrkiä parantamaan toimipisteidensä tilojen viihtyvyyttä sekä opasteita. Lisäksi henkilökunnan yhteishenkeä voitaisiin pyrkiä parantamaan.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään palvelun käsitettä sekä palvelun laatua, jonka jälkeen perehdytään tarkemmin asiakaslähtöisen matkailutuotteen syntyyn. Konseptissa kerrotaan Helsingistä matkailukaupunkina sekä sen keskeisistä matkailualan toimijoista.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivisista tutkimusmenetelmistä teemahaastattelua sekä lisäksi tutkimustuloksia on täydennetty havainnoinnin avulla. Haastattelut tehtiin kevään 2013 aikana matkailuneuvontatoimistojen toiminnasta vastaaville henkilöille. Kysymykset laadittiin yhdessä toimeksiantajan avustuksella ja ne käsittelivät aihepiiriltään palvelutarjontaa sekä yrityksen yhteistyökumppaneita.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että Helsingin ja Tallinnan matkailuneuvonnat tarjoavat hyvin samankaltaisia palveluita sekä molempien toiminnassa korostetaan henkilökohtaisen matkailuneuvonnan merkitystä ydinpalveluna. Kehittämisehdotuksena Helsingin matkailuneuvonta voisi pyrkiä parantamaan toimipisteidensä tilojen viihtyvyyttä sekä opasteita. Lisäksi henkilökunnan yhteishenkeä voitaisiin pyrkiä parantamaan.