Smidig övergång mellan dagvård och förskola : - en del av barnets lärostig
Nyholm, Charlotta (2013)
Nyholm, Charlotta
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061414195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061414195
Tiivistelmä
Tämä mastertyö käsittelee siirtymistä päivähoidosta esiopetukseen Inkoon kunnassa, jossa on kolme päiväkotia ja neljä esiopetusyksikköä. Päiväkodit ja esiopetus ovat ruotsin- tai suomenkielisiä. Teoreettinen viitekehys on sosiaalipedagoginen keskiössä sosiaalinen vuorovaikutus.
Työn tarkoituksena on valottaa siirtymää päiväkodista esiopetukseen, rakentaa siltoja näiden yksiköiden välille ja laatia henkilökunnalle joustava siirtymismalli työn suunnittelua varten. Tutkimuksen kysymyksenasettelu liittyy siten siihen, miten siirtyminen voidaan tehdä mahdollisimman sujuvaksi ja miten yhteistyötä yksiköiden välillä voidaan kehittää. Miten sillat rakennetaan, että ne toimii molempiin suuntiin. Metodina oli teemahaastattelu, jossa haastateltiin kolmea päivähoitohenkilökunnan edustajaa ja kolmea esiopettajaa. Haastattelut tehtiin suomeksi ja ruotsiksi. Haastatteluvastaukset analysoitiin kontekstuaalisesti, ensin suhteessa teemahaastattelukysymyksiin ja sen jälkeen suhteessa syntyneisiin toissijaisiin kategorioihin.
Toimivan ja luonnollisen sillan aikaansaamiseksi tarvitaan yhteinen pedagoginen linja, toiminnan punainen lanka, jossa korostetaan vuoropuhelua ja vuorovaikutusta, yhteisiä ohjausdokumentteja ja kasvatuskumppanuutta. Tämän mastertyön tuloksena on laadittu joustavan siirtymisen malli käytettäväksi Inkoon kunnassa. Tämän mallin lähtökohtana on ohjausdokumentti, joka Inkoon kunnan on laadittava, ja pedagogisen yhteistyön lisääminen kunnassa.
Työn tarkoituksena on valottaa siirtymää päiväkodista esiopetukseen, rakentaa siltoja näiden yksiköiden välille ja laatia henkilökunnalle joustava siirtymismalli työn suunnittelua varten. Tutkimuksen kysymyksenasettelu liittyy siten siihen, miten siirtyminen voidaan tehdä mahdollisimman sujuvaksi ja miten yhteistyötä yksiköiden välillä voidaan kehittää. Miten sillat rakennetaan, että ne toimii molempiin suuntiin. Metodina oli teemahaastattelu, jossa haastateltiin kolmea päivähoitohenkilökunnan edustajaa ja kolmea esiopettajaa. Haastattelut tehtiin suomeksi ja ruotsiksi. Haastatteluvastaukset analysoitiin kontekstuaalisesti, ensin suhteessa teemahaastattelukysymyksiin ja sen jälkeen suhteessa syntyneisiin toissijaisiin kategorioihin.
Toimivan ja luonnollisen sillan aikaansaamiseksi tarvitaan yhteinen pedagoginen linja, toiminnan punainen lanka, jossa korostetaan vuoropuhelua ja vuorovaikutusta, yhteisiä ohjausdokumentteja ja kasvatuskumppanuutta. Tämän mastertyön tuloksena on laadittu joustavan siirtymisen malli käytettäväksi Inkoon kunnassa. Tämän mallin lähtökohtana on ohjausdokumentti, joka Inkoon kunnan on laadittava, ja pedagogisen yhteistyön lisääminen kunnassa.