Markkinointiviestinnän kehityssuunnitelma tilausravintolan syys- ja talvikaudelle : Case: Yritys X
Riikonen, Esa (2013)
Riikonen, Esa
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061414164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061414164
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli markkinointiviestinnän kehityssuunnitelma tilausravintolalle. Toimeksiantajayritys on alle kymmenhenkinen, vuonna 2006 perustettu elämysravintola Lappeenrannan Linnoituksessa. Ravintola on varsin suosittu kesäsesongin aikana, jolloin se pitää ovensa auki asiakkailleen päivit-täin aamusta iltaan. Syys- ja talvikaudella 1.9–30.4 ravintola on ainoastaan tila-uskäytössä. Syys- ja talvikaudella ravintolassa pyritään järjestämään paljon eri-laisia tapahtumia, ja ravintoloitsijan toiveissa on, että kysyntää olisi kyseisenä vuodenaikana entistä enemmän. Tästä syntyikin tarve tälle opinnäytetyölle. Syys- ja talvikauden markkinointiviestintää varten ravintolalla ei ollut käytettä-vissään suurta markkinointibudjettia. Työn tarkoituksena olikin löytää keinoja, joilla ravintola voi lisätä tunnettuuttaan ilman suuria rahallisia sijoituksia.
Tätä opinnäytetyötä tehtäessä käytettiin markkinoinnin, ravintola- ja palvelualo-jen kirjallisuutta sekä Internetistä löytyvää materiaalia. Näiden lähteiden avulla koottiin opinnäytetyön teoriaosuus. Teoriaosuudessa opittuja asioita pyrittiin soveltamaan toimeksiantajayritykseen. Opinnäytetyössä tutustuttiin myös itse ravintolaan, sen nykyisiin toimintatapoihin ja sen haasteisiin. Ravintoloitsijaa haastateltiin pariinkin otteeseen, jotta ravintolan nykytilanteesta saatiin mahdol-lisimman realistinen kuva. Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selkeä käsitys, miten markkinointiviestinnän suunnitteluprosessi etenee, missä järjestyksessä ja mitä kussakin vaiheessa tulee ottaa huomioon. Työssä selvitettiin myös toimeksiantajayritykselle sopivia markkinointiviestintäkanavia. Työn empiirisessä osassa keskityttiin niihin kana-viin, joita toimeksiantajayrityksen budjetin rajoissa voidaan toteuttaa. Työn avul-la saatiin siis kokoon markkinointiviestinnän kehityssuunnitelma, jota toimek-siantajayritys voi käyttää hyväkseen oman harkintansa mukaisesti.
Tätä opinnäytetyötä tehtäessä käytettiin markkinoinnin, ravintola- ja palvelualo-jen kirjallisuutta sekä Internetistä löytyvää materiaalia. Näiden lähteiden avulla koottiin opinnäytetyön teoriaosuus. Teoriaosuudessa opittuja asioita pyrittiin soveltamaan toimeksiantajayritykseen. Opinnäytetyössä tutustuttiin myös itse ravintolaan, sen nykyisiin toimintatapoihin ja sen haasteisiin. Ravintoloitsijaa haastateltiin pariinkin otteeseen, jotta ravintolan nykytilanteesta saatiin mahdol-lisimman realistinen kuva. Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selkeä käsitys, miten markkinointiviestinnän suunnitteluprosessi etenee, missä järjestyksessä ja mitä kussakin vaiheessa tulee ottaa huomioon. Työssä selvitettiin myös toimeksiantajayritykselle sopivia markkinointiviestintäkanavia. Työn empiirisessä osassa keskityttiin niihin kana-viin, joita toimeksiantajayrityksen budjetin rajoissa voidaan toteuttaa. Työn avul-la saatiin siis kokoon markkinointiviestinnän kehityssuunnitelma, jota toimek-siantajayritys voi käyttää hyväkseen oman harkintansa mukaisesti.