Mobiilisovelluksen kehittämisen vaihtoehdot
Ojanen, Antti (2013)
Ojanen, Antti
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061314092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061314092
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia mobiilisovelluksien eri kehitystapoja sekä Google Maps JavaSc-ript APIn toimivuutta. Työhön sisältyy teoriaosuus, joka koostuu mobiilisovelluksien kehitystapojen vertailusta keskenään tässä työssä sekä itse ohjelmointityö, jossa suunnitellaan sekä toteutetaan hybridi-sovellus, joka julkaistaan Applen, Windows Phonen sekä Googlen sovelluskaupassa. Käydään myös läpi eri tekniikoita, joita vaaditaan valmiin sovelluksen saavuttamiseen.
Mobiilisovellusten kehittäjillä on mahdollista tehdä kolme eri tapaa lähteä rakentamaan sovellustaan. Vaihtoehdot ovat HTML5-sovellus, hybridsovellus ja natiivisovellus. Jokaisella vaihtoehdolla on omat vahvuutensa ja rajoitteensa. Esimerkiksi natiivisovelluksen vahvuuksia on mm. suorituskyky ja rikas käyttökokemus, kun taas rajoitteita on esimerkiksi yhden sovelluksen tekeminen periaatteessa kolmesti. Tämä antaa paljon mahdollisuuksia kehittäjille, jotka voivat valita parhaan mahdollisen kehitystavan omalle projektilleen. Työssä myös avataan hieman Google Maps API -rajapintaa, jolla on itse tulevassa sovelluksessa suuri rooli reittien näyttämisessä.
Toteutin ohjelmointityönä Suomen Lentopalloliitolle ja Powercup -lentopalloturnaukselle mobiilisovel-luksen. Sovellus tulee olemaan navigointisovellus, joka ohjastaa käyttäjät peli- sekä majoituspaikoille. Päätin tehdä sen hybridsovelluksena, joka on HTML5-sovelluksen ja natiivisovelluksen välimalli. Sillä päästään käsiksi natiivisovelluksen tapaan laitteiden ominaisuuksiin ja saadaan irti myös HTML5-sovelluksen hyöty, eli sovellus tarvitaan tehdä vain kerran käyttäen HTML5- sekä JavaScript - ohjelmoin-tikieliä. PhoneGap on ohjelmointikehys, joka mahdollistaa pääsyn laitteiden ominaisuuksiin esimerkiksi GPS:ään, jota tässä työssä tarvitaan. Lopuksi käänsin sovelluksen Adoben pilvipalvelulla, joka antaa mm. iOS:n, Androidin sekä Windows Phonen alustoille toimivan kokonaisuuden, joka mahdollista laittaa sovelluskauppoihin jaettavaksi.
Mobiilisovellusten kehittäjillä on mahdollista tehdä kolme eri tapaa lähteä rakentamaan sovellustaan. Vaihtoehdot ovat HTML5-sovellus, hybridsovellus ja natiivisovellus. Jokaisella vaihtoehdolla on omat vahvuutensa ja rajoitteensa. Esimerkiksi natiivisovelluksen vahvuuksia on mm. suorituskyky ja rikas käyttökokemus, kun taas rajoitteita on esimerkiksi yhden sovelluksen tekeminen periaatteessa kolmesti. Tämä antaa paljon mahdollisuuksia kehittäjille, jotka voivat valita parhaan mahdollisen kehitystavan omalle projektilleen. Työssä myös avataan hieman Google Maps API -rajapintaa, jolla on itse tulevassa sovelluksessa suuri rooli reittien näyttämisessä.
Toteutin ohjelmointityönä Suomen Lentopalloliitolle ja Powercup -lentopalloturnaukselle mobiilisovel-luksen. Sovellus tulee olemaan navigointisovellus, joka ohjastaa käyttäjät peli- sekä majoituspaikoille. Päätin tehdä sen hybridsovelluksena, joka on HTML5-sovelluksen ja natiivisovelluksen välimalli. Sillä päästään käsiksi natiivisovelluksen tapaan laitteiden ominaisuuksiin ja saadaan irti myös HTML5-sovelluksen hyöty, eli sovellus tarvitaan tehdä vain kerran käyttäen HTML5- sekä JavaScript - ohjelmoin-tikieliä. PhoneGap on ohjelmointikehys, joka mahdollistaa pääsyn laitteiden ominaisuuksiin esimerkiksi GPS:ään, jota tässä työssä tarvitaan. Lopuksi käänsin sovelluksen Adoben pilvipalvelulla, joka antaa mm. iOS:n, Androidin sekä Windows Phonen alustoille toimivan kokonaisuuden, joka mahdollista laittaa sovelluskauppoihin jaettavaksi.