Ympäristöystävällisyys puhdistusaineiden hankinnassa : vuoropuhelun kautta vertailuperusteet määrittelyyn
Merta, Anne (2013)
Merta, Anne
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061314089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061314089
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää miten julkisen sektorin pesu- ja puhdistusaineiden hankinnoissa voisi lisätä ympäristöystävällisyyttä. Tutkimuksessa pyritään selvittämään miten pesu- ja puhdistusaineita markkinoivien yritysten mielestä ympäristönäkökohtia koskevaa vuoropuhelua käydään julkisen sektorin hankintayksiköiden kanssa, mitä se sisältää, mitä hyötyä vuoropuhelun käymisestä on, ja miten sitä yrityksien mielestä voisi kehittää. Lisäksi tutkimuksessa halutaan selvittää, mitä yritykset haluaisivat käyttää ympäristöystävällisyyttä kuvaavina kokonaistaloudellisen edullisen tarjouksen vertailuperusteina puhdistusaineiden tarjouspyynnössä.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja sähköpostilla lähetetyllä kyselyllä. Aineistoa käsiteltiin kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmin. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan ympäristönäkökohtien huomioonottamisen kannalta tärkeimpiä hankintaprosessin vaiheita; suunnittelua, tarjouspyynnön laadintaa ja tarjousten vertailua.
Tutkimuksessa havaittiin, että julkisen sektorin hankintayksiköt käyvät vuoropuhelua yritysten kanssa pääasiassa vasta tarjouspyynnön julkaisemisen jälkeen, eikä kuten yritysten mielestä olisi parasta, ennen tarjouspyynnön julkaisemista, jolloin tarjouspyynnöt tulisivat selkeämmiksi. Yritykset voisivat lisätä ja kehittää vuoropuhelua lisäämällä vuorovaikutussuhteita hankintayksiköiden kanssa erilaisilla markkinointitilaisuuksilla ja seminaareilla sekä päivittäisessä arjen työssä. Yritykset haluaisivat käyttää ympäristöystävällisyyttä kuvaavina tarjouspyynnön vertailuperusteina puhdistusaineiden tarjouspyynnössä muutakin kuin nyt lähes ainoana pyydettyä ympäristömerkkiä esimerkiksi sitä, miten yritykset ovat mukana kestävän kehityksen hankkeissa. Hiilijalanjälki ja ’’puhtauden lähiruoka’’ voisivat olla ei-välitöntä taloudellista etua olevia vertailuperusteita.
Hankintalain säädännön pohjalta on mahdollista toteuttaa ympäristöystävällinen puhdistusaineiden hankinta, mutta se vaatii lisää hankintaosaamista ja tuotetietoutta, aikaa paneutua hankinnan suunnitteluun ja rohkeutta ottaa yhteyttä alan yrityksiin molemminpuolisen hyödyn lisäämiseksi.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja sähköpostilla lähetetyllä kyselyllä. Aineistoa käsiteltiin kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmin. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan ympäristönäkökohtien huomioonottamisen kannalta tärkeimpiä hankintaprosessin vaiheita; suunnittelua, tarjouspyynnön laadintaa ja tarjousten vertailua.
Tutkimuksessa havaittiin, että julkisen sektorin hankintayksiköt käyvät vuoropuhelua yritysten kanssa pääasiassa vasta tarjouspyynnön julkaisemisen jälkeen, eikä kuten yritysten mielestä olisi parasta, ennen tarjouspyynnön julkaisemista, jolloin tarjouspyynnöt tulisivat selkeämmiksi. Yritykset voisivat lisätä ja kehittää vuoropuhelua lisäämällä vuorovaikutussuhteita hankintayksiköiden kanssa erilaisilla markkinointitilaisuuksilla ja seminaareilla sekä päivittäisessä arjen työssä. Yritykset haluaisivat käyttää ympäristöystävällisyyttä kuvaavina tarjouspyynnön vertailuperusteina puhdistusaineiden tarjouspyynnössä muutakin kuin nyt lähes ainoana pyydettyä ympäristömerkkiä esimerkiksi sitä, miten yritykset ovat mukana kestävän kehityksen hankkeissa. Hiilijalanjälki ja ’’puhtauden lähiruoka’’ voisivat olla ei-välitöntä taloudellista etua olevia vertailuperusteita.
Hankintalain säädännön pohjalta on mahdollista toteuttaa ympäristöystävällinen puhdistusaineiden hankinta, mutta se vaatii lisää hankintaosaamista ja tuotetietoutta, aikaa paneutua hankinnan suunnitteluun ja rohkeutta ottaa yhteyttä alan yrityksiin molemminpuolisen hyödyn lisäämiseksi.