Ammatillisen osaamisen kehittyminen : Ammattitaitoa täydentävien tutkinnon osien oppiminen käytännössä
Hoffrén, Maarit (2013)
Hoffrén, Maarit
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061314085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061314085
Tiivistelmä
Ammatillisessa osaamisessa yhdistyvät ammattiin kuuluvat tiedot ja taidot tarkoituksen mukaiseksi kokonaisuudeksi. Ammatillinen osaaminen on sekä teoriaa että käytäntöä ja sen kehittymisessä on tärkeää näiden tietojen ja taitojen harjoittelu, soveltaminen käytäntöön sekä kokemusten reflektointi.
Nykypäivänä osaaminen vanhenee yhä kiihtyvämmällä tahdilla. Mitä nopeammin osaaminen vanhenee, sitä tärkeämpää on oppiminen. Oppiminen on tulevaisuuden yritysten tärkeimpiä menestystekijöitä. Oppiminen on prosessi, jossa hankitaan uusia tietoja, taitoja, asenteita ja kokemuksia, jotka johtavat muutoksiin oppijan toiminnassa. Jokainen oppii omalla tyylillään. Oman oppimistyylin tunnistaminen auttaa arvioimaan missä ja miten opitaan parhaiten sekä ohjaa kehittämään oppimistyylejä, joita ei yleensä käytä. Opettajan kannalta erilaiset oppimistyylit ovat rikkaus, sillä ne mahdollistavat erilaiset opetusmenetelmät.
Tämän kehittämistyön tarkoitus on ollut kehittää ammatillisen osaamisen kehittymistä tukevia pedagogisia menetelmiä ja oppimisympäristöjä. Kehittämistyön tuloksena muodostui käytännössä oppimisen malli. Käytännössä oppimisen mallissa integroidaan ammattitaitoa täydentävien tutkinnon osien oppiminen ammatillisten tutkinnon osien oppimiseen. Mallia on kokeiltu ja kehitetty ammattiopisto Nurmeksessa. Kokeilussa ammattitaitoa täydentävistä tutkinnon osista opiskeltiin käytännössä ruotsia, kemiaa ja fysiikkaa. Kokemuksia käytännössä oppimisesta kerättiin sekä opettajilta että opiskelijoilta.
Käytännössä oppimisen mallista on pyritty tekemään mahdollisimman yleispätevä, jotta se soveltuisi kaikkien ammatillisen koulutuksen alojen käyttöön. Käytännössä oppimisen mallin taustalla vaikuttaa konstruktivistinen oppimiskäsitys, jonka mukaan aiemmat tiedot, taidot ja kokemukset vaikuttavat olennaisesti oppimiseen. Mallissa korostuu oppijan erilaisten oppimistyylien huomioiminen ja kokemusoppimisen neljä eri vaihetta. Opettajan tehtävänä käytännön oppimisessa on oppimisen tukeminen, ohjaaminen, arviointi sekä reflektointi ja siihen kannustaminen. Mallissa oppijaa pyritään kannustamaan ja motivoimaan oppimiseen antamalla opiskelijalle valinnan mahdollisuuksia. Oppijalle annetaan näin mahdollisuus vaikuttaa sekä oppimisympäristöön että oppimismenetelmiin. Käytännössä oppimisen mallin lähtökohtana on tutkinnon osien tavoitteiden ja sisältöjen avaaminen käytännön työtehtäviksi toteutussuunnitelmiin.
Nykypäivänä osaaminen vanhenee yhä kiihtyvämmällä tahdilla. Mitä nopeammin osaaminen vanhenee, sitä tärkeämpää on oppiminen. Oppiminen on tulevaisuuden yritysten tärkeimpiä menestystekijöitä. Oppiminen on prosessi, jossa hankitaan uusia tietoja, taitoja, asenteita ja kokemuksia, jotka johtavat muutoksiin oppijan toiminnassa. Jokainen oppii omalla tyylillään. Oman oppimistyylin tunnistaminen auttaa arvioimaan missä ja miten opitaan parhaiten sekä ohjaa kehittämään oppimistyylejä, joita ei yleensä käytä. Opettajan kannalta erilaiset oppimistyylit ovat rikkaus, sillä ne mahdollistavat erilaiset opetusmenetelmät.
Tämän kehittämistyön tarkoitus on ollut kehittää ammatillisen osaamisen kehittymistä tukevia pedagogisia menetelmiä ja oppimisympäristöjä. Kehittämistyön tuloksena muodostui käytännössä oppimisen malli. Käytännössä oppimisen mallissa integroidaan ammattitaitoa täydentävien tutkinnon osien oppiminen ammatillisten tutkinnon osien oppimiseen. Mallia on kokeiltu ja kehitetty ammattiopisto Nurmeksessa. Kokeilussa ammattitaitoa täydentävistä tutkinnon osista opiskeltiin käytännössä ruotsia, kemiaa ja fysiikkaa. Kokemuksia käytännössä oppimisesta kerättiin sekä opettajilta että opiskelijoilta.
Käytännössä oppimisen mallista on pyritty tekemään mahdollisimman yleispätevä, jotta se soveltuisi kaikkien ammatillisen koulutuksen alojen käyttöön. Käytännössä oppimisen mallin taustalla vaikuttaa konstruktivistinen oppimiskäsitys, jonka mukaan aiemmat tiedot, taidot ja kokemukset vaikuttavat olennaisesti oppimiseen. Mallissa korostuu oppijan erilaisten oppimistyylien huomioiminen ja kokemusoppimisen neljä eri vaihetta. Opettajan tehtävänä käytännön oppimisessa on oppimisen tukeminen, ohjaaminen, arviointi sekä reflektointi ja siihen kannustaminen. Mallissa oppijaa pyritään kannustamaan ja motivoimaan oppimiseen antamalla opiskelijalle valinnan mahdollisuuksia. Oppijalle annetaan näin mahdollisuus vaikuttaa sekä oppimisympäristöön että oppimismenetelmiin. Käytännössä oppimisen mallin lähtökohtana on tutkinnon osien tavoitteiden ja sisältöjen avaaminen käytännön työtehtäviksi toteutussuunnitelmiin.