Tanssiteatteri Minimin markkinointiviestinnän kehittäminen
Latukka, Saila (2013)
Latukka, Saila
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061314077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061314077
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää Tanssiteatteri Minimin markkinointiviestintää kuluttajamarkkinoinnin osalta. Opinnäyte suuntaa tutkimustuloksillaan mainontakanavien valitsemista ja ohjeistaa markkinointiviestintäsuunnitelman teossa. Suunnitelman pohjana ovat Minimille aiemmin tehdyt tutkimukset, joiden avulla markkinointia tarkastellaan tarkemmin.
Markkinointiviestinnän kehittämistä varten on haastateltu kahdeksaa Minimin kohderyhmään sopivaa teatterikatsojaa. Haastateltavilta on kysytty teatterissakäyntikokemuksista ja -tavoista sekä heidän niissä hyödyntämistään mainontakanavista. Aineisto on koottu teemahaastatteluilla toukokuussa ja syyskuussa 2012. Haastateltavat valikoituivat lumipallotekniikalla, jossa kriteerinä olivat vähintään satunnainen teatterissa käyminen ja 35–55 vuoden ikä.
Tulosten mukaan haastateltavat voi jakaa kahteen ryhmään. Ensimmäinen ryhmä käy usein teatterissa ja hakee itsenäisesti tietoa esityksistä. Toinen ryhmä tarvitsee aktivointia mennäkseen teatteriin. Mainontakanavista ryhmien yhteisiä suosikkeja olivat teatteritrailerit ja sissimarkkinointi. Digitaaliset markkinointikanavat sijoittuivat myös korkealle.
Tulokset antavat yleisesti teattereille sopivia keinoja markkinointiin. Teattereilla on hyvät mahdollisuudet hyödyntää markkinoinnissa lisäksi taiteelle ominaista luovuutta.
Markkinointiviestinnän kehittämistä varten on haastateltu kahdeksaa Minimin kohderyhmään sopivaa teatterikatsojaa. Haastateltavilta on kysytty teatterissakäyntikokemuksista ja -tavoista sekä heidän niissä hyödyntämistään mainontakanavista. Aineisto on koottu teemahaastatteluilla toukokuussa ja syyskuussa 2012. Haastateltavat valikoituivat lumipallotekniikalla, jossa kriteerinä olivat vähintään satunnainen teatterissa käyminen ja 35–55 vuoden ikä.
Tulosten mukaan haastateltavat voi jakaa kahteen ryhmään. Ensimmäinen ryhmä käy usein teatterissa ja hakee itsenäisesti tietoa esityksistä. Toinen ryhmä tarvitsee aktivointia mennäkseen teatteriin. Mainontakanavista ryhmien yhteisiä suosikkeja olivat teatteritrailerit ja sissimarkkinointi. Digitaaliset markkinointikanavat sijoittuivat myös korkealle.
Tulokset antavat yleisesti teattereille sopivia keinoja markkinointiin. Teattereilla on hyvät mahdollisuudet hyödyntää markkinoinnissa lisäksi taiteelle ominaista luovuutta.