Työhyvinvoinnin vastuut Case LähiTapiolan työhyvinvoinnin lähettiläät
Merinen, Anu (2013)
Merinen, Anu
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061314053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061314053
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on työhyvinvoinnin vastuut. Teoria rakentuu työhyvin-vointiin liittyvän vastuun ympärille yksilön ja esimiestyön kannalta.
Tutkimus tehtiin LähiTapiolan työhyvinvoinnin lähettiläspilottivuoden jälkeen. Työn päätutkimusongelmana on se, että minkälaisia vaikutuksia työhyvinvoinnin lähettiläs-toiminnalla on ollut sille asetettuihin tavoitteisiin nähden. Toiminnan yksi tärkeä tavoite oli selkiyttää yksilön vastuuta omasta työhyvinvoinnista sekä tukea esimiehen työhyvin-vointityötä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kokonaistutkimuksena. Kysely lähetettiin toi-mintaan osallistuneille tiimeille joulukuussa 2012, kun pilottijakso oli päättynyt. Kysely lähetettiin 468 henkilölle ja kyselyn vastausprosentti oli 46 %.
Tuloksista ilmeni, että työhyvinvoinnin lähettilästoiminnalle asetetut tavoitteet toteu-tuivat kokonaisuudessaan hyvin. Tutkimustuloksista päädyttiin kuitenkin johtopäätök-siin, että toiminnan näkyvyys ei ole ollut riittävää eikä se ole aiheuttanut työhyvinvointiin muutoksia. Toimintaa ei ole koettu tarpeeksi tehokkaaksi keinoksi työhyvinvoinnin parantamiseksi, mutta siitä huolimatta toiminnan jatkuvuus sai kannatusta.
Tutkimus tehtiin LähiTapiolan työhyvinvoinnin lähettiläspilottivuoden jälkeen. Työn päätutkimusongelmana on se, että minkälaisia vaikutuksia työhyvinvoinnin lähettiläs-toiminnalla on ollut sille asetettuihin tavoitteisiin nähden. Toiminnan yksi tärkeä tavoite oli selkiyttää yksilön vastuuta omasta työhyvinvoinnista sekä tukea esimiehen työhyvin-vointityötä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kokonaistutkimuksena. Kysely lähetettiin toi-mintaan osallistuneille tiimeille joulukuussa 2012, kun pilottijakso oli päättynyt. Kysely lähetettiin 468 henkilölle ja kyselyn vastausprosentti oli 46 %.
Tuloksista ilmeni, että työhyvinvoinnin lähettilästoiminnalle asetetut tavoitteet toteu-tuivat kokonaisuudessaan hyvin. Tutkimustuloksista päädyttiin kuitenkin johtopäätök-siin, että toiminnan näkyvyys ei ole ollut riittävää eikä se ole aiheuttanut työhyvinvointiin muutoksia. Toimintaa ei ole koettu tarpeeksi tehokkaaksi keinoksi työhyvinvoinnin parantamiseksi, mutta siitä huolimatta toiminnan jatkuvuus sai kannatusta.