Kohti dialogia : teatteri-ilmaisun ohjaaja yhteistyön rakentajana
Niskanen, Annika (2013)
Niskanen, Annika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061314031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061314031
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on oppijan puheenvuoro yhteistyön rakentamisesta ja dialogiin pyrkimisestä. Kyseessä on kolmen omakohtaisen tapausesimerkin ja niihin sidotun teorian kautta toteutettu tutkimus teatteri-ilmaisun ohjaajan työstä ei-teatterillisten yhteistyökumppaneiden kanssa.
Pyrin tutkielmassa avaamaan sitä, miten olen rakentanut erilaisia kumppanuuksia, mitkä näiden yhteistöiden kipukohdat ovat olleet, ja miten jatkossa olisi mahdollista luoda entistä parempaa vuorovaikutusta kulttuurikentän ja muiden toimijoiden välille. Tärkeimmän teoriataustan tutkielmalle antavat soveltavan teatterin uranuurtaja Michael Rohd sekä dialogia tutkinut William Isaacs.
Ensimmäisessä tutkimusluvussa käsittelen valinnan tekemistä dialogi- ja taiteilijalähtöisten prosessien välillä sekä dialogin juurruttamista kokonaisvaltaiseksi osaksi prosessia. Nämä teemat nousevat ohjaustyöstäni Gudmurt ja Konna (2010), joka toteutettiin yhteistyössä lastensuojelukentän kanssa.
Toisessa osassa kuvaan Helsingin kaupungin liikennelaitoksen kanssa syntynyttä yhteistyöprosessia työharjoitteluprojektissani, METRO! (2012). Projektin avulla nostan esille kysymykset yhteistyössä käytetystä kielestä ja yhteistyökumppanin toiseuden tunnistamisesta.
Kolmas osa kuvaa urheiluseuran kanssa yhteistyössä toteutettua Lätkässä-ohjausta (2013). Sen kautta käsittelen kysymyksiä teatteri-ilmaisun ohjaajan omasta työroolista sekä prosessiin osallistuvien yhteistyökumppaneiden erilaisista toimintalokeroista.
Johtopäätelmiä-luvussa pyrin luomaan kokonaiskuvaa yhteistyön rakentamisesta erilaisten mallien avulla, jotka kokoavat käsittelemiäni haasteita ja mahdollisuuksia yhteen. Tutkielmani on tarkoitus esittää rehellinen katsaus yhteistyön rakentamisen ongelmakenttiin ja tarjota tärkeitä kysymyksiä, malleja ja visioita niille, jotka haaveilevat yllättävistä yhteistyökumppaneista.
Pyrin tutkielmassa avaamaan sitä, miten olen rakentanut erilaisia kumppanuuksia, mitkä näiden yhteistöiden kipukohdat ovat olleet, ja miten jatkossa olisi mahdollista luoda entistä parempaa vuorovaikutusta kulttuurikentän ja muiden toimijoiden välille. Tärkeimmän teoriataustan tutkielmalle antavat soveltavan teatterin uranuurtaja Michael Rohd sekä dialogia tutkinut William Isaacs.
Ensimmäisessä tutkimusluvussa käsittelen valinnan tekemistä dialogi- ja taiteilijalähtöisten prosessien välillä sekä dialogin juurruttamista kokonaisvaltaiseksi osaksi prosessia. Nämä teemat nousevat ohjaustyöstäni Gudmurt ja Konna (2010), joka toteutettiin yhteistyössä lastensuojelukentän kanssa.
Toisessa osassa kuvaan Helsingin kaupungin liikennelaitoksen kanssa syntynyttä yhteistyöprosessia työharjoitteluprojektissani, METRO! (2012). Projektin avulla nostan esille kysymykset yhteistyössä käytetystä kielestä ja yhteistyökumppanin toiseuden tunnistamisesta.
Kolmas osa kuvaa urheiluseuran kanssa yhteistyössä toteutettua Lätkässä-ohjausta (2013). Sen kautta käsittelen kysymyksiä teatteri-ilmaisun ohjaajan omasta työroolista sekä prosessiin osallistuvien yhteistyökumppaneiden erilaisista toimintalokeroista.
Johtopäätelmiä-luvussa pyrin luomaan kokonaiskuvaa yhteistyön rakentamisesta erilaisten mallien avulla, jotka kokoavat käsittelemiäni haasteita ja mahdollisuuksia yhteen. Tutkielmani on tarkoitus esittää rehellinen katsaus yhteistyön rakentamisen ongelmakenttiin ja tarjota tärkeitä kysymyksiä, malleja ja visioita niille, jotka haaveilevat yllättävistä yhteistyökumppaneista.