Luonto- ja ympäristöalan perustutkinnon markkinointi ja opetussuunnitelman toteutuminen Keski-Pohjanmaan maaseutuopistossa
Koivuniemi, Jorma (2013)
Koivuniemi, Jorma
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061314022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061314022
Tiivistelmä
Suomessa ammatillinen koulutus elää murroksen vaiheita. Suomen valtio joutuu säästämään ja karsimaan myös opetus- ja kulttuuriministeriön budjetista. Aloituspaikkoja siirretään Etelä-Suomeen, koska siellä on osa oppilaista jäänyt peruskoulun jälkeen ilman aloituspaikkoja. Koulutustarjontaa on valtakunnassa laajalti ja koulutusaloja on suuri määrä. Tämä luo kasvavaa tarvetta kehittää markkinoin näkyvyyttä eri koulutusaloilla. Opetussuunnitelmien täytyy toimia hyvin, jotta ne tukisivat markkinointia.
Tässä tutkimuksessa on selvitetty Keski-Pohjanmaan maaseutuopiston Perhon yksikön luonto- ja ympäristöalan perustutkinnon markkinoinnin kohdentamista ja opetussuunnitelman onnistumista. Tutkimus on rajattu aikuisopintoihin. Tästä linjasta on tutkimuksessa käytetty työnimeä riistalinja. Haastattelututkimuksella selvitettiin jo opintonsa päättäneiden riistalinjalle hakeutuneiden oppilaiden taustoja ennen ja jälkeen opintojen. Puhelinkyselytutkimus tehtiin 40:lle eri henkilölle.
Koulutukseen hakeuduttiin suurimmalta osalta työelämästä, keski-ikä oli hakeutumisvaiheen aikana 29 vuotta. Lähes kaikilla oli ainakin toisen asteen koulutus, ja kaikille yhteistä oli suoritettu metsästyskorttitutkinto. Koulutuksen jälkeen seitsemän henkilöä työskenteli koulutusta vastaavalla alalla, osa oli myös hakeutunut muun alan koulutukseen, koska riistamestarin erikoisammattitutkinnonnäyttöjä ei ole toistaiseksi voinut suorittaa missään oppilaitoksessa. Riistalinjan opinnoissa korostui yrittäjyys, myös opetussuunnitelma tuki koulutuksen järjestämistä ja on pohjana riistalinjan markkinoinnille. Markkinointia voidaan kohdentaa myös niille, jotka eivät ole kiinnostuneita metsästyksestä, sallimalla valinnaisaineita metsästysjaksoissa.
Tässä tutkimuksessa on selvitetty Keski-Pohjanmaan maaseutuopiston Perhon yksikön luonto- ja ympäristöalan perustutkinnon markkinoinnin kohdentamista ja opetussuunnitelman onnistumista. Tutkimus on rajattu aikuisopintoihin. Tästä linjasta on tutkimuksessa käytetty työnimeä riistalinja. Haastattelututkimuksella selvitettiin jo opintonsa päättäneiden riistalinjalle hakeutuneiden oppilaiden taustoja ennen ja jälkeen opintojen. Puhelinkyselytutkimus tehtiin 40:lle eri henkilölle.
Koulutukseen hakeuduttiin suurimmalta osalta työelämästä, keski-ikä oli hakeutumisvaiheen aikana 29 vuotta. Lähes kaikilla oli ainakin toisen asteen koulutus, ja kaikille yhteistä oli suoritettu metsästyskorttitutkinto. Koulutuksen jälkeen seitsemän henkilöä työskenteli koulutusta vastaavalla alalla, osa oli myös hakeutunut muun alan koulutukseen, koska riistamestarin erikoisammattitutkinnonnäyttöjä ei ole toistaiseksi voinut suorittaa missään oppilaitoksessa. Riistalinjan opinnoissa korostui yrittäjyys, myös opetussuunnitelma tuki koulutuksen järjestämistä ja on pohjana riistalinjan markkinoinnille. Markkinointia voidaan kohdentaa myös niille, jotka eivät ole kiinnostuneita metsästyksestä, sallimalla valinnaisaineita metsästysjaksoissa.