Palvelutoimittajan ohjaaminen tietotekniikka-alan palveluyrityksessä hankinnan näkökulmasta
Leminen, Markku (2013)
Leminen, Markku
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061214012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061214012
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen kohdeorganisaationa oli tietotekniikka-alan palveluyritys ja tarkoituksena oli kohdeorganisaation palveluhankinnan kehittäminen palveluntuottajaa johtamalla ja ohjaamalla. Tutkimuksessa ei luotu kohdeorganisaatiolle uutta hankintaprosessia, vaan kehitettiin jo olemassa olevaa prosessia siltä osin kuin kyseessä oli toimittajan ohjaaminen.
Tutkimus oli toimintatutkimus, jossa käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys tukeutui liiketaloustieteen tuottamaan tietoon palveluiden hankinnasta ja palveluntoimittajan ohjaamisesta. Tätä tietoa sovellettiin kohdeorganisaation olemassa olevaan hankintastrategiaan sekä palvelutoimittajan ohjauksen käytäntöihin. Teoreettisen viitekehyksen kartoitus tapahtui tutustumalla alan kirjallisuudessa ja verkkojulkaisuissa esitettyihin hankintaprosessin kehityksen malleihin. Nykytila-analyysin sekä viitekehysteorioiden perusteella määriteltiin ne toimenpiteet joilla toimittajan ohjausprosessia kehitettiin. Tutkimusmateriaalin kerääminen tapahtui haastattelujen ja sähköpostivaihdon avulla. Haastatteluissa koottiin kokemuksia, näkemyksiä ja mielipiteitä kehitystoimenpiteistä.
Tutkimuksen kehitystoimenpiteet tapahtuivat kehityssykleinä, joita sovellettiin jo olemassa olevaan nykyprosessiin. Kehitystoimenpiteet suoritettiin yhteistyössä tutkijan ja kohdeorganisaation hankinnan avainhenkilön kanssa.
Tuloksina kehitettiin valikoima kohdeorganisaatiolle räätälöityjä toimittajan johtamis- ja ohjausinstrumentteja. Instrumentteja käytetään arvioitaessa toimittajan toimintaa vuosittaisella ja kauaskantoisemmalla aikavälillä sekä myös tarkistettaessa kulkusuuntaa tilaajan ja toimittajan yhteistyössä.
Johtopäätöksenä on, että palveluhankinnassa keskeistä on toimivan strategian, tilanteeseen sopivien hankintatapojen ja yhteistyömuotojen luominen. Tiukan kilpailuttamisen sijaan tiivis ja rakentava yhteistyö korostuu ja toimivalla yhteistyöllä luodaan tilaajaa ja toimittajaa hyödyntäviä win-win-tilanteita. Toimittajan onnistuneeseen ohjaamiseen vaikuttaa tilaajan hyvä hankintaosaaminen, toimiva toimittajan ohjaus- ja johtamismekanismi sekä kyky hyödyntää yhteistyön hyviä puolia.
Tutkimus oli toimintatutkimus, jossa käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys tukeutui liiketaloustieteen tuottamaan tietoon palveluiden hankinnasta ja palveluntoimittajan ohjaamisesta. Tätä tietoa sovellettiin kohdeorganisaation olemassa olevaan hankintastrategiaan sekä palvelutoimittajan ohjauksen käytäntöihin. Teoreettisen viitekehyksen kartoitus tapahtui tutustumalla alan kirjallisuudessa ja verkkojulkaisuissa esitettyihin hankintaprosessin kehityksen malleihin. Nykytila-analyysin sekä viitekehysteorioiden perusteella määriteltiin ne toimenpiteet joilla toimittajan ohjausprosessia kehitettiin. Tutkimusmateriaalin kerääminen tapahtui haastattelujen ja sähköpostivaihdon avulla. Haastatteluissa koottiin kokemuksia, näkemyksiä ja mielipiteitä kehitystoimenpiteistä.
Tutkimuksen kehitystoimenpiteet tapahtuivat kehityssykleinä, joita sovellettiin jo olemassa olevaan nykyprosessiin. Kehitystoimenpiteet suoritettiin yhteistyössä tutkijan ja kohdeorganisaation hankinnan avainhenkilön kanssa.
Tuloksina kehitettiin valikoima kohdeorganisaatiolle räätälöityjä toimittajan johtamis- ja ohjausinstrumentteja. Instrumentteja käytetään arvioitaessa toimittajan toimintaa vuosittaisella ja kauaskantoisemmalla aikavälillä sekä myös tarkistettaessa kulkusuuntaa tilaajan ja toimittajan yhteistyössä.
Johtopäätöksenä on, että palveluhankinnassa keskeistä on toimivan strategian, tilanteeseen sopivien hankintatapojen ja yhteistyömuotojen luominen. Tiukan kilpailuttamisen sijaan tiivis ja rakentava yhteistyö korostuu ja toimivalla yhteistyöllä luodaan tilaajaa ja toimittajaa hyödyntäviä win-win-tilanteita. Toimittajan onnistuneeseen ohjaamiseen vaikuttaa tilaajan hyvä hankintaosaaminen, toimiva toimittajan ohjaus- ja johtamismekanismi sekä kyky hyödyntää yhteistyön hyviä puolia.