Uudistuva Kela : Etuushakemuksen liitteiden toimittaminen sähköisesti
Tuovinen, Terhi (2013)
Tuovinen, Terhi
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061214010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061214010
Tiivistelmä
Työn aiheena on Kelan sähköistä asiointia koskeva uudistus, joka mahdollistaa etuushakemuksen lisäksi sen liitteiden toimittamisen verkossa sähköisen asiointipalvelun kautta. Sähköinen asiointi perustuu viranomaisen velvollisuuteen teknisten ja taloudellisten valmiuksiensa puitteissa tarjota kaikille mahdollisuus lähettää viesti asiansa vireille saattamiseksi tai sen käsittelemiseksi esimerkiksi viranomaisen ilmoittamaan sähköiseen osoitteeseen. Etuushakemuksia Kelaan on voinut toimittaa sähköisesti jo pidempään. Liitteiden sähköistä toimittamista koskeva uudistus on otettu käyttöön marraskuussa 2012 ja se on osa ”Kohti uutta Kelaa” –hanketta. Hankkeen avulla viedään käytäntöön Kelan strategia toimintatapojen muuttamisesta asiakasystävällisempään suuntaan. Työssä käsitellään myös sähköistä asiointia ennen uudistusta. Työn tavoitteena on tutkia uudistukseen liittyvää lainsäädäntöä sekä uudistuksen käyttöönoton onnistumista. Tavoitteena on tutkia myös uudistuksen toteutusta käytännön tasolla.
Työn tutkimuskysymyksiä ovat: Millä lainsäädännöllisillä edellytyksillä Kelan sähköistä asiointia on mahdollista kehittää? Miten sähköisen asioinnin kehittäminen ja käyttöönotto on toteutunut Kelassa? Keskeisimpänä lähdeaineistona työssä on käytetty voimassaolevaa lainsäädäntöä, lain esitöitä ja oikeuskirjallisuutta, sekä Kelan omaa materiaalia Kelan verkkosivuilta ja intranetistä. Keskeisimpiä työssä käsiteltäviä Kelan toimintaa sääteleviä lakeja ovat hallintolaki, julkisuuslaki ja henkilötietolaki. Sähköistä asiointia säätelee laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa sekä laki vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisistä allekirjoituksista. Tutkimusmenetelminä työssä on lainopillinen sekä kvalitatiivinen eli laadullinen menetelmä. Käytännön näkökulmaa työhön tuo laadullisen tutkimuksen puolistrukturoitu asiantuntijahaastattelu. Haastateltava on Kelan Oulun toimiston apulaisjohtaja, joka on ollut mukana sähköistä asiointia kehittävässä hankkeessa.
Työn tuloksena voidaan todeta, että sähköisten liitteiden käyttöönotto on onnistunut hyvin ensimmäisen käyttöönoton yhteydessä ilmenneiden teknisten ja tietoturvaongelmien korjaamisen jälkeen. Asiakkaat ovat myös olleet palveluun tyytyväisiä. Sähköisten liitteiden käyttöönoton myötä asiakkaat ovat antaneet runsaasti hyvää palautetta uudistuksesta. Lainsäädännön kannalta uudistus ei ole edellyttänyt muutoksia, vaan uudistus on toteutettu jo olemassa olevan lainsäädännön puitteissa. Sähköisen asioinnin kehittämistä on suunniteltu jo lisää, ja uudistuksia on tulossa. Esimerkiksi sotilasavustuksen hakeminen sähköisessä asiointipalvelussa tuli mahdolliseksi toukokuussa 2013 ja matkakorvausten sähköistä hakemista kaavaillaan otettavaksi käyttöön tammikuussa 2014.
Työn tutkimuskysymyksiä ovat: Millä lainsäädännöllisillä edellytyksillä Kelan sähköistä asiointia on mahdollista kehittää? Miten sähköisen asioinnin kehittäminen ja käyttöönotto on toteutunut Kelassa? Keskeisimpänä lähdeaineistona työssä on käytetty voimassaolevaa lainsäädäntöä, lain esitöitä ja oikeuskirjallisuutta, sekä Kelan omaa materiaalia Kelan verkkosivuilta ja intranetistä. Keskeisimpiä työssä käsiteltäviä Kelan toimintaa sääteleviä lakeja ovat hallintolaki, julkisuuslaki ja henkilötietolaki. Sähköistä asiointia säätelee laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa sekä laki vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisistä allekirjoituksista. Tutkimusmenetelminä työssä on lainopillinen sekä kvalitatiivinen eli laadullinen menetelmä. Käytännön näkökulmaa työhön tuo laadullisen tutkimuksen puolistrukturoitu asiantuntijahaastattelu. Haastateltava on Kelan Oulun toimiston apulaisjohtaja, joka on ollut mukana sähköistä asiointia kehittävässä hankkeessa.
Työn tuloksena voidaan todeta, että sähköisten liitteiden käyttöönotto on onnistunut hyvin ensimmäisen käyttöönoton yhteydessä ilmenneiden teknisten ja tietoturvaongelmien korjaamisen jälkeen. Asiakkaat ovat myös olleet palveluun tyytyväisiä. Sähköisten liitteiden käyttöönoton myötä asiakkaat ovat antaneet runsaasti hyvää palautetta uudistuksesta. Lainsäädännön kannalta uudistus ei ole edellyttänyt muutoksia, vaan uudistus on toteutettu jo olemassa olevan lainsäädännön puitteissa. Sähköisen asioinnin kehittämistä on suunniteltu jo lisää, ja uudistuksia on tulossa. Esimerkiksi sotilasavustuksen hakeminen sähköisessä asiointipalvelussa tuli mahdolliseksi toukokuussa 2013 ja matkakorvausten sähköistä hakemista kaavaillaan otettavaksi käyttöön tammikuussa 2014.