Användning av mindfulness som metod för att hjälpa barn hantera stress : En systematisk litteraturstudie
Förström, Elvira (2013)
Förström, Elvira
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061213997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061213997
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin mindfulnessin potentiaalista käyttöä apuna lasten stressinhallintaan. Lapsilla ei ole aikuisten kykyä päätellä, milloin he ovat stressaantuneita ja miten sitä pitäisi käsitellä. Siksi lapset tarvitsevat apua käsitelläkseen hankalia tunteita. Mindfulness merkitsee olemista tietoisena ja läsnä nykyhetkessä tuomitsematta tai arvostelematta. Aikaisemmat tutkimukset toisilla kohderyhmillä ovat osoittaneet metodin olevan hyvä työkalu stressinhallinnassa. Menettelytapa perustui Forsberg ja Wengströmin (2008) esittelemään metodiin systemaattinen kirjallisuustutkimus. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, kuinka mindfulnesspohjaiset harjoitukset vaikuttivat lasten stressioireisiin, ja voitaisiinko mindfullnessia käyttää sopeutumiskeinona apuna lasten stressikokemuksen hallintaan. Tutkimuskysymykset olivat 1) Kuinka mindfulnesspohjaiset interventiot vaikuttavat lasten stressioireisiin? 2) Voitaisiinko mindfulnessia käyttää sel-viytymiskeinona apuna lasten stressinhallintaan? Haku suoritettiin seuraavissa tietokan-noissa: Academic Search Elite, SAGE journals online, CINAHL, ERIC ja Highwire Press. Lisäksi suoritettiin manuaalisia hakuja ”Association for Mindfulness in Educati-on”-kotisivuilla, kaikissa ”Mindfulness Research Monthly”-lehden (2010- 2013) julkaistuissa numeroissa sekä kirjallisuustutkimuksen “Mindfulness-Based approaches with children and adolescents: A preliminary review of current research in an emergent field” (Burke 2010) lähdeluettelossa kasvattamaan artikkelien lukumäärää. Lopulta tutkimuk-seen sisällytettiin 15 englanninkielistä artikkelia, jotka selostavat empiirisiä tutkimuksia, joiden pääasiallinen kohderyhmä oli 7-12-vuotiaat ja jotka oli julkaistu vuoden 2003 jälkeen. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että mindfulnessharjoitukset hillitsevät lasten stressioireita kuten ahdistuneisuutta, rauhattomuutta, sosioemotionaalisia vaikeuksia sekä huonoa itsetuntemusta. Mindfulnessilla on myös hyvä potentiaali sopeutumiskeinona auttaa lasten stressikokemuksen hallinnassa. Tutkimus muodostaa kartoituksen aihealueen olemassa olevasta tutkimuksesta ja valaisee jatkotutkimuksien tarvetta.