Markkinointisuunnitelma ravintola-alan verkkopalveluyritykselle
Anikin, Maxim (2013)
Anikin, Maxim
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061213970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061213970
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on produktityyppinen ja sen tavoitteena oli luoda markkinointisuunni-telma Internet-palvelua tarjoavalle yritykselle. Yritys on aloitettu vuoden 2012 lopulla, mutta toiminta ei ole kunnolla alkanut, koska palvelu on vielä kehitysvaiheessa. Kahden omistajan lisäksi yrityksessä työskentelee kaksi työntekijää. Koska yritys on uusi, sillä ei vielä ole markkinointisuunnitelmaa, mutta sellainen kannattaisi jokaisessa pienessäkin yrityksellä olla, jotta markkinointi olisi mahdollisimman tehokasta.
Teoriaosuudessa kerrotaan yleisellä tasolla, miten markkinointisuunnitelma kannattaa laatia. Aluksi tarkasteltavana ovat lähtökohta-analyysit, joiden pohjalta laaditaan mark-kinointistrategia ja päätetään kilpailukeinot. Tämän jälkeen käydään läpi budjetointia sekä suunnitelman toteuttamista ja arviointia.
Case-yrityksen markkinointisuunnitelma alkaa yrityksen kuvauksesta ja lähtökohta-analyyseistä. Selvitetyn nykytilanteen pohjalta on tehty segmentointi ja kohdentaminen. Lopuksi on valittu kilpailukeinot, joilla parhaiten päästään tavoitteisiin. Suunnitelmaa tehdessä on pyritty soveltamaan mahdollisimman hyvin markkinoinnin suunnittelun teoriaa toimeksiantajan tarpeisiin sopivaksi. Suunnitelma auttaa toimeksiantajayritystä kilpailemaan markkinoilla ja saamaan tunnettuutta sekä markkinaosuutta.
Teoriaosuudessa kerrotaan yleisellä tasolla, miten markkinointisuunnitelma kannattaa laatia. Aluksi tarkasteltavana ovat lähtökohta-analyysit, joiden pohjalta laaditaan mark-kinointistrategia ja päätetään kilpailukeinot. Tämän jälkeen käydään läpi budjetointia sekä suunnitelman toteuttamista ja arviointia.
Case-yrityksen markkinointisuunnitelma alkaa yrityksen kuvauksesta ja lähtökohta-analyyseistä. Selvitetyn nykytilanteen pohjalta on tehty segmentointi ja kohdentaminen. Lopuksi on valittu kilpailukeinot, joilla parhaiten päästään tavoitteisiin. Suunnitelmaa tehdessä on pyritty soveltamaan mahdollisimman hyvin markkinoinnin suunnittelun teoriaa toimeksiantajan tarpeisiin sopivaksi. Suunnitelma auttaa toimeksiantajayritystä kilpailemaan markkinoilla ja saamaan tunnettuutta sekä markkinaosuutta.