Yrityslähtöinen matkailustrategiaprosessi- case Länsi-Uusimaa
Ermala, Minna (2013)
Ermala, Minna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061213937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061213937
Tiivistelmä
Länsi-Uusimaa on seitsemän kunnan; Hanko, Raasepori, Lohja, Inkoo, Siuntio, Karkkila ja Kirkkonummi ja noin 750 matkailuyrityksen kattava matkailualue Helsingin ja Turun välissä. Matkailun sidosryhmien toiminta tulisi saada suunnitelmallisemmaksi ja yhteistyö luonnolliseksi osaksi arkipäivää, jotta käytettävissä olevat henkilö- ja talousresurssit pystytään optimoimaan alueen matkailutoimialan kasvun hyväksi.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on avata alueella toteutettu yrityslähtöinen matkailustrategiaprosessi. Alustavasti suunniteltu prosessin etenemiskaavio on esitetty luvussa 4 ja paranneltu kaavio luvussa 5. Prosessin lähtökohta oli yrityslähtöisyys ja prosessin tavoite on ollut kehittää alueen matkailulle strategian prosessimalli, jossa julkinen ja yksityinen sektori oppivat uudenlaisen tavan työskennellä yhdessä. Prosessi on kestänyt syksystä 2011- kesään 2013.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminta- ja konstruktiivisen tutkimuksen yhdistelmänä. Tiedonkeruumenetelminä on käytetty yritys- ja asiakaskyselyjä, syvähaastattelua ja osallistuvaa havainnointia.
Alueen matkailustrategiaprosessiin saatiin 750 matkailuyrityksestä aktiivisiksi osallisiksi 90. Yritykset ovat toimineet Länsi-Uudenmaan matkailutyöryhmässä, puheenjohtajana strategiaydinryhmässä, jäseninä (8) strategiaydinryhmässä, tiedonkerääjinä tutkimusvaiheessa sekä mukana tutkimusmateriaalin laadinnassa. Se joukko yrityksiä, jotka saatiin aktiivisiksi mukaan, ovat sitoutuneita sekä strategiaan että strategian toimenpiteiden toteutukseen.
Matkailualueen strategia on verkostostrategia. Verkostostrategiassa tulee saada laaja sidosryhmäjoukko täysin itsenäisiä toimijoita katsomaan samaan suuntaan ja toimiman yhteisen tavoitteen hyväksi. Sidosryhmien välille on pystyttävä rakentamaan luottamus ja kaikille osapuolille on tultava hyötyä yhteisen tavoitteen eteen tehtävästä työstä. Julkisen ja yksityisen sektorin vahva yhteistyö on tulevaisuuden elinkeinoelämän ja matkailun menestymisen vahva perusta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on avata alueella toteutettu yrityslähtöinen matkailustrategiaprosessi. Alustavasti suunniteltu prosessin etenemiskaavio on esitetty luvussa 4 ja paranneltu kaavio luvussa 5. Prosessin lähtökohta oli yrityslähtöisyys ja prosessin tavoite on ollut kehittää alueen matkailulle strategian prosessimalli, jossa julkinen ja yksityinen sektori oppivat uudenlaisen tavan työskennellä yhdessä. Prosessi on kestänyt syksystä 2011- kesään 2013.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminta- ja konstruktiivisen tutkimuksen yhdistelmänä. Tiedonkeruumenetelminä on käytetty yritys- ja asiakaskyselyjä, syvähaastattelua ja osallistuvaa havainnointia.
Alueen matkailustrategiaprosessiin saatiin 750 matkailuyrityksestä aktiivisiksi osallisiksi 90. Yritykset ovat toimineet Länsi-Uudenmaan matkailutyöryhmässä, puheenjohtajana strategiaydinryhmässä, jäseninä (8) strategiaydinryhmässä, tiedonkerääjinä tutkimusvaiheessa sekä mukana tutkimusmateriaalin laadinnassa. Se joukko yrityksiä, jotka saatiin aktiivisiksi mukaan, ovat sitoutuneita sekä strategiaan että strategian toimenpiteiden toteutukseen.
Matkailualueen strategia on verkostostrategia. Verkostostrategiassa tulee saada laaja sidosryhmäjoukko täysin itsenäisiä toimijoita katsomaan samaan suuntaan ja toimiman yhteisen tavoitteen hyväksi. Sidosryhmien välille on pystyttävä rakentamaan luottamus ja kaikille osapuolille on tultava hyötyä yhteisen tavoitteen eteen tehtävästä työstä. Julkisen ja yksityisen sektorin vahva yhteistyö on tulevaisuuden elinkeinoelämän ja matkailun menestymisen vahva perusta.