Arcada studenters förhållning till digitala display-annonser
Källbacka, Max (2013)
Källbacka, Max
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061213927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061213927
Tiivistelmä
Digitala display-annonser kan ses som ett teknologiskt genombrott med interaktiva an-nonser som går att klicka på för att öka användarens medverkan, och möjligheter för nästan omedelbar uppföljning av mängden intresserade användare, men eftersom mark-nadsföring fått en så stor roll inom Internet på senaste tiden kan mängden av annonser kännas påträngande eller störande för vissa. Syftet med detta arbete är att utreda hur Arcada studenter förhåller sig till digitala display-annonser. Delsyftet med arbetet är att utreda varför och hur stor andel av Arcada studenter använder annons-blockerare. Cen-trala problemställningar är den potentiellt negativa attityden vissa har gentemot digitala display-annonser och sedligheten av att använda annons-blockerare. Teoretiska refe-rensramen består mestadels av elektroniska tidskrifter och artiklar. Empirin omfattar en kvantitativ studie som utförts med hjälp av en enkätförfrågan som kunde besvaras i Ar-cadas nätmiljö, samt en kvalitativ studie i form av en fokusgrupp intervju för att få yt-terligare djup i resultaten. Resultaten av undersökningen visar att Arcada studenter har en relativt negativ förhållning till digitala display-annonser och att en stor del av studen-terna använder annons-blockerare. Trots att den allmänna förhållningen till digitala dis-play-annonser var mestadels negativ tyckte ändå många att de är informativa vilket ty-der på att den kognitiva komponenten i attityden är åtminstone till en viss del positiv. Utgående från resultaten av denna studie kan man också konstatera att Arcada studenter mest fäster uppmärksamhet till sådana egenskaper i en annons som intressant information, storlek och tillförlitlighet. Detta förstärker idén om att innehållet i digitala display-annonser ses som intressant men sättet som det framförs betraktas störande. Digital display-advertisements can be seen as a technological breakthrough in regards to their potential for interactive advertisements that can be clicked to increase user involve-ment and the possibilities of almost instant monitoring of the quantity of interested users, but since marketing has gained such a large role throughout the Internet recently some users may find the quantity of advertisements intrusive or annoying. The aim of this thesis is to study the attitudes that Arcada students have towards digital display-advertisements. The subsidiary aim of this thesis is to examine to which degree Arcada student use ad-blocking software and why they use such software. The central problem of the thesis revolves around the potentially negative attitudes user might have towards digi-tal display-advertisements and the decency of using ad-blockers. The main theories used consist mainly of electronic articles and journals. A quantitative research method was used in the study in which a survey was conducted. A qualitative study was then conducted in the form of a focus group in order to bring further depth to the results. The survey could be answered through the online environment at Arcada. The results of the study indicate that Arcada students have relatively negative attitudes towards digital display-advertisements and that a large portion of the students use some kind of ad-blocker. Many students felt that digital display-advertisements were informative, despite the fact that the majority of the attitudes were negative. This indicates that the cognitive component in their attitudes was at least to some extent positive. Based on the study results it may be concluded that Arcada student draw attention to such properties of an advertisement as interesting information, size and reliability. The strengthens the notion of content in digital display-advertisements being seen as interesting but the way it’s presented as annoying.