Markkinoinnin kilpailukeinojen kehittäminen - Case Cafe Antique
Cagiotti, Maria (2013)
Cagiotti, Maria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061213923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061213923
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on ollut perehtyä Cafe Antiquen markkinoinnin kilpailukeinoihin sekä selvittää italialaisten luomutuotteiden kysyntää kahvilassa.
Italialaisten luomutuotteiden kysyntää selvitettiin Fiskarsin alueella kahvilan olemassa olevilta asiakkailta sekä alueella olevilta potentiaalisilta asiakkailta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden kiinnostuksen kohteista, tarpeista ja ajatuksista. Tämän vuoksi se toteutettiin laadullisella, eli kvalitatiivisella tutkimuksella, puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Menetelmäksi valittiin sisällön analyysi, jonka avulla haastatteluissa ilmikäyneitä seikkoja tarkasteltiin eritellen, yhtäläisyyksiä ja eroja etsien sekä tiivistäen.
Suurin osa vastanneista oli turisteja ja nuoria. Vastaajat olivat suomalaisia ja italialaisia. Italialaisista luomutuotteista oltiin kiinnostuneita. Valtaosa kaikista haastateltavista mainitsi italialaisten luomutuotteiden sopivan Fiskarsin taide- ja kulttuurihistorialliseen miljööseen. Kiinnostuksesta ja pääosin positiivisesta asenteesta näihin. tuotteisiin huolimatta eivät haastateltavat vakuuttuneet italialaisten luomutuotteiden kysynnästä. Monet arvelivat sen rajoittuvan ravintolan sesonkiaikaan. Oliiviöljy nousi selkeästi suosituimpana tuotteena kysyttäessä, minkälaisista luomutuotteista he olisivat kiinnostuneita. Öljypohjaiset kastikkeet ja luomukahvi sekä kahvileivät mainittiin myös usein.
Esiinnousevia teemoja tutkimuksessa olivat terveys ja hyvinvointi, luomutuotteiden hinta ja italialaisten tuotteiden erilaisuus suomalaisiin verrattuna. Yritys voisi harkita italialaisten luomutuotteiden myyntiä kahvilalle lisäarvoa tuottaviksi tuotteiksi, mutta todellinen taloudellinen hyöty jäisi todennäköisesti melko heikolle tasolle.
Italialaisten luomutuotteiden kysyntää selvitettiin Fiskarsin alueella kahvilan olemassa olevilta asiakkailta sekä alueella olevilta potentiaalisilta asiakkailta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden kiinnostuksen kohteista, tarpeista ja ajatuksista. Tämän vuoksi se toteutettiin laadullisella, eli kvalitatiivisella tutkimuksella, puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Menetelmäksi valittiin sisällön analyysi, jonka avulla haastatteluissa ilmikäyneitä seikkoja tarkasteltiin eritellen, yhtäläisyyksiä ja eroja etsien sekä tiivistäen.
Suurin osa vastanneista oli turisteja ja nuoria. Vastaajat olivat suomalaisia ja italialaisia. Italialaisista luomutuotteista oltiin kiinnostuneita. Valtaosa kaikista haastateltavista mainitsi italialaisten luomutuotteiden sopivan Fiskarsin taide- ja kulttuurihistorialliseen miljööseen. Kiinnostuksesta ja pääosin positiivisesta asenteesta näihin. tuotteisiin huolimatta eivät haastateltavat vakuuttuneet italialaisten luomutuotteiden kysynnästä. Monet arvelivat sen rajoittuvan ravintolan sesonkiaikaan. Oliiviöljy nousi selkeästi suosituimpana tuotteena kysyttäessä, minkälaisista luomutuotteista he olisivat kiinnostuneita. Öljypohjaiset kastikkeet ja luomukahvi sekä kahvileivät mainittiin myös usein.
Esiinnousevia teemoja tutkimuksessa olivat terveys ja hyvinvointi, luomutuotteiden hinta ja italialaisten tuotteiden erilaisuus suomalaisiin verrattuna. Yritys voisi harkita italialaisten luomutuotteiden myyntiä kahvilalle lisäarvoa tuottaviksi tuotteiksi, mutta todellinen taloudellinen hyöty jäisi todennäköisesti melko heikolle tasolle.