”ON KIVA LEIKKII MERIROSVOILLA, ON KIVA LEIKKII, ON KIVA HETKI ASKARRELLA.” : Mielekkäät toiminnot 4-6-vuotiaiden lasten kokemana
Malmberg, Ella; Lahti, Mirka (2013)
Malmberg, Ella
Lahti, Mirka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061213918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061213918
Tiivistelmä
Opinnäytetyö liittyy Lasten sosio-emotionaalinen hyvinvointi ja perheen arki 24/7-taloudessa – projektiin. Opinnäytetyöllä haluttiin selvittää ja tuoda ilmi nykypäivän 4-6-vuotiaiden lasten arjen toimintoja, jotka lapset kokevat mielekkäiksi. Tavoitteena opinnäytetyössä oli myös verrata eri hoitomuotojen ja vuorokauden aikojen yhteyksiä lasten toimintaan. Tarkoituksena oli lisäksi korostaa mielekkäisiin toimintoihin osallistumisen tärkeyttä lapsen kehityksen kannalta. Tutkimukseen osallistui päivähoidosta 15 lasta ja vuoropäivähoidosta 17 lasta. Opinnäytetyö pohjautui päiväkirja-aineistoon, joka oli kerätty Perheet 24/7-projektiin huhtikuu-elokuun aikana vuonna 2012.
Aineistonkeruumenetelmänä oli käytetty uudenlaista mobiili-sovellusta, jolla tutkittavilta lapsilta kerättiin tietoa arjestaan viikon ajan kolme kertaa päivässä Illi-hahmon opastamana. Lapset vastasivat puhumalla ja nauhoittamalla vastaukset. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto analysoitiin sisältölähtöisellä aineiston analyysimenetelmällä. Aineiston analyysivaiheessa alkuperäisaineisto saatettiin määrälliseen muotoon tulosten visuaalisen havainnollistamisen mahdollistamiseksi.
Opinnäytetyön tulosten valossa tutkimukseen osallistuneiden lasten arki näyttäytyi värikkäänä ja lasten ilmaisemien toimintojen kirjo oli laajaa ja monipuolista. Kaikkien lasten vastauksissa korostuivat leikin, ulkoilun ja ulkoleikkien, kyläilemisen ja asioinnin sekä syömisen, ruuanlaiton ja leipomisen merkityksellisyys arjessa. Eri hoitomuotojen ja eri vuorokauden aikojen välillä toiminnoissa esiin nousi kuitenkin joitakin eroavaisuuksia, joita on käsitelty tarkemmin opinnäytetyössä.
Vuodenaika vaikutti tutkimuksen tuloksiin, jonka vuoksi olisi aihetta uusia tutkimus eri vuodenaikana. Lasten näkökulmasta toteutettua pätevää tutkimusta kaivataan edelleen lisää ja olisikin kiinnostavaa toteuttaa vastaavan tyyppinen tutkimus hieman vanhemmille lapsille, esimerkiksi kouluikäisille.
Aineistonkeruumenetelmänä oli käytetty uudenlaista mobiili-sovellusta, jolla tutkittavilta lapsilta kerättiin tietoa arjestaan viikon ajan kolme kertaa päivässä Illi-hahmon opastamana. Lapset vastasivat puhumalla ja nauhoittamalla vastaukset. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto analysoitiin sisältölähtöisellä aineiston analyysimenetelmällä. Aineiston analyysivaiheessa alkuperäisaineisto saatettiin määrälliseen muotoon tulosten visuaalisen havainnollistamisen mahdollistamiseksi.
Opinnäytetyön tulosten valossa tutkimukseen osallistuneiden lasten arki näyttäytyi värikkäänä ja lasten ilmaisemien toimintojen kirjo oli laajaa ja monipuolista. Kaikkien lasten vastauksissa korostuivat leikin, ulkoilun ja ulkoleikkien, kyläilemisen ja asioinnin sekä syömisen, ruuanlaiton ja leipomisen merkityksellisyys arjessa. Eri hoitomuotojen ja eri vuorokauden aikojen välillä toiminnoissa esiin nousi kuitenkin joitakin eroavaisuuksia, joita on käsitelty tarkemmin opinnäytetyössä.
Vuodenaika vaikutti tutkimuksen tuloksiin, jonka vuoksi olisi aihetta uusia tutkimus eri vuodenaikana. Lasten näkökulmasta toteutettua pätevää tutkimusta kaivataan edelleen lisää ja olisikin kiinnostavaa toteuttaa vastaavan tyyppinen tutkimus hieman vanhemmille lapsille, esimerkiksi kouluikäisille.