Musiikkiterapia Turun kristillisen opiston opiskelijahuollon työvälineenä
Lehtinen, Outi (2013)
Lehtinen, Outi
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061213895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061213895
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kuvailee Turun kristillisen opiston opiskelijahuollon uutta työvälinettä, musiikkiterapiaa. Musiikkiterapiaa toteutetaan Turun kristillisellä opistolla ryhmä- ja yksilömuotoisena. Opinnäytetyössä rakennetaan toimintamallia, jonka avulla opiskelijahuollon palveluja tarvitsevista opiskelijoista löydetään musiikkiterapiasta mahdollisesti hyötyvät asiakkaat.
Turun kristillinen opisto on kansanopisto, jossa toteutetaan kansanopistopedagogiikkaa. Opinnäytetyö selventää kansanopistopedagogiikan käsitettä. Työ perustelee musiikkiterapian sopivuutta juuri kansanopiston oppimisympäristöön. Turun kristillinen opisto on myös internaatti, eli osa opiskelijoista myös asuu opistolla. Tämä vaikuttaa oppilaitoksen ilmapiiriin ja tekee opistosta kodinomaisen paikan opiskella ja elää. Internaatissa opiskelu antaa oppilaitokselle vastuun opiskelijan kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista, onhan oppilaitos myös opiskelijan koti. Tästä näkökulmasta voidaan ajatella, että oppilaitoksen kannattaa panostaa myös opiskelijoiden terveydenhoitoon ehkä enemmän kuin joissain muissa oppimisympäristöissä.
Turun kristillisellä opistolla toimii oma psykologi, opistopappi, kuraattori, opinto-ohjaaja, asuntolaohjaaja, terveydenhoitaja ja nyt jatkossa myös musiikkiterapeutti. Opiskelijahuoltotyöryhmään kuuluu siis suuri joukko henkilökuntaa. Tämä opinnäytetyö tarkentaa opiskelijahuoltotyöryhmän jäsenten työnkuvia ja pohtii yhteistyötapoja musiikkiterapeutin ja muiden ryhmän jäsenten välillä.
Opinnäytetyössä pohditaan myös musiikkiterapeutteina toimivien musiikinopettajan ja kuraattorin kaksoisroolia työpaikallaan. Miten onnistuu opettajan, kuraattorin ja terapeutin roolien yhteensovittaminen? Millä tavalla voitaisiin helpottaa opiskelijoiden kohtaamista kussakin roolissa ilman, että roolit sekoittuvat? Millä tavalla terapeutin työ oppilaitoksessa vaikuttaa opettajan ammatti-identiteettiin tai opettajakollegoiden ja terapeutin väliseen vuorovaikutukseen? Muuttuuko opettaja-terapeutin suhtautuminen opiskelijoihin oppitunnilla, jos samoja opiskelijoita käy myös terapiassa?
Vastaukseksi moneen avoimeen kysymykseen näyttää tulevan eri toimijat läpäisevä tiedottaminen. Musiikkiterapia-info opiskelijoille, kollegoille ja yhteistyökumppaneille auttaa ymmärtämään veteen piirretyn viivan terapian ja pedagogian välillä. Silloin opettajuus ei häiritse terapiaa tai päinvastoin. Avoin keskusteluyhteys kaikkien osapuolten kanssa poistaa epätietoisuutta ja asettaa rajat oppitunnin ja terapiatunnin välille.
Turun kristillinen opisto on kansanopisto, jossa toteutetaan kansanopistopedagogiikkaa. Opinnäytetyö selventää kansanopistopedagogiikan käsitettä. Työ perustelee musiikkiterapian sopivuutta juuri kansanopiston oppimisympäristöön. Turun kristillinen opisto on myös internaatti, eli osa opiskelijoista myös asuu opistolla. Tämä vaikuttaa oppilaitoksen ilmapiiriin ja tekee opistosta kodinomaisen paikan opiskella ja elää. Internaatissa opiskelu antaa oppilaitokselle vastuun opiskelijan kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista, onhan oppilaitos myös opiskelijan koti. Tästä näkökulmasta voidaan ajatella, että oppilaitoksen kannattaa panostaa myös opiskelijoiden terveydenhoitoon ehkä enemmän kuin joissain muissa oppimisympäristöissä.
Turun kristillisellä opistolla toimii oma psykologi, opistopappi, kuraattori, opinto-ohjaaja, asuntolaohjaaja, terveydenhoitaja ja nyt jatkossa myös musiikkiterapeutti. Opiskelijahuoltotyöryhmään kuuluu siis suuri joukko henkilökuntaa. Tämä opinnäytetyö tarkentaa opiskelijahuoltotyöryhmän jäsenten työnkuvia ja pohtii yhteistyötapoja musiikkiterapeutin ja muiden ryhmän jäsenten välillä.
Opinnäytetyössä pohditaan myös musiikkiterapeutteina toimivien musiikinopettajan ja kuraattorin kaksoisroolia työpaikallaan. Miten onnistuu opettajan, kuraattorin ja terapeutin roolien yhteensovittaminen? Millä tavalla voitaisiin helpottaa opiskelijoiden kohtaamista kussakin roolissa ilman, että roolit sekoittuvat? Millä tavalla terapeutin työ oppilaitoksessa vaikuttaa opettajan ammatti-identiteettiin tai opettajakollegoiden ja terapeutin väliseen vuorovaikutukseen? Muuttuuko opettaja-terapeutin suhtautuminen opiskelijoihin oppitunnilla, jos samoja opiskelijoita käy myös terapiassa?
Vastaukseksi moneen avoimeen kysymykseen näyttää tulevan eri toimijat läpäisevä tiedottaminen. Musiikkiterapia-info opiskelijoille, kollegoille ja yhteistyökumppaneille auttaa ymmärtämään veteen piirretyn viivan terapian ja pedagogian välillä. Silloin opettajuus ei häiritse terapiaa tai päinvastoin. Avoin keskusteluyhteys kaikkien osapuolten kanssa poistaa epätietoisuutta ja asettaa rajat oppitunnin ja terapiatunnin välille.