KerToi-menetelmä varhaiskasvattajien työssä jaksamisen tukena
Purho, Teija (2013)
Purho, Teija
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061113867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061113867
Tiivistelmä
Tämä tutkimuksellinen kehittämishanke tarjosi mahdollisuuden etsiä toimintamalleja varhaiskasvattajien työssä jaksamisen tukemiseen. Varhaiskasvattajien työssä jaksaminen onkin herättänyt valtakunnallista huolta viimeisten vuosien aikana. Tutkimusten mukaan varhaiskasvatuksen lapsiryhmät ovat liian suuria, sijaisuus- ja johtajuusjärjestelyt eivät aina toimi. Henkilöstö kokee, että sitä ei kuulla. Päivähoitotyö luokitellaankin tunnekuormittavaksi työksi. Useat tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että työtovereilta saatu sosiaalinen tuki vähentää työstressiä, lisää työtyytyväisyyttä ja saattaa olla eräänlainen puskuri stressitekijöitä vastaan työelämässä.
Oulun yliopiston opettajanelämää-tutkimusryhmä kehitti 2000-luvun puolivälissä yhdessä Oulun kaupungin kanssa vertaistukeen perustuvaa kerronnallista KerToi-menetelmää, jonka vetäjänä toimii osallistujien kanssa saman alan ammattilainen. Menetelmään sisältyvä työelämän haasteiden jakaminen yhdessä kollegoiden kanssa antaa mahdollisuuden ihmissuhdetyöhön liittyvän haavoittuvuuden ja väsymyksen käsittelyyn, joka tukee työssä jaksamista.
Tämä tutkimuksellinen kehittämishanke toteutettiin käytännössä yhdessä Kouvolan kaupungin päivähoitoyksiköistä. Yksikössä toteutettiin tarveanalyysi syksyllä 2012 sekä uudemman kerran tammikuussa 2013. Yksikössä aloitettiin myös menetelmään liittyvä pilottiryhmä, joka kokoontui toiminnan suunnittelukerta mukaan lukien yhteensä viisi kertaa syksyn 2012 ja kevään 2013 aikana. Pilottiryhmään osallistui yhteensä kuusi lastenhoitajaa. Kehittämishankkeen toteuttamiseen liittyvä tutkimusaineisto muodostui toimintakertojen dokumentoinneista sekä osallistujien antamista arvioista sekä loppuarvioinnista. Koko toiminnallisen osuuden pääasiallisena tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatustyön haasteita sekä KerToi-menetelmän soveltuvuutta varhaiskasvattajien työn tukemisessa. Hankkeen pohjalta luotiin alustava toimintamalli varhaiskasvattajien työssä jaksamisen tukemiseksi.
Tulokset antoivat kuvan suhteellisen hyvin jaksavasta henkilöstöstä, vaikka haasteita olikin. Ennen kaikkea osallistujat kokivat merkityksellisenä työhön liittyvien huolten jakamisen vertaisryhmässä sekä kehittämishankkeen aikana, että tulevaisuudessa.
Oulun yliopiston opettajanelämää-tutkimusryhmä kehitti 2000-luvun puolivälissä yhdessä Oulun kaupungin kanssa vertaistukeen perustuvaa kerronnallista KerToi-menetelmää, jonka vetäjänä toimii osallistujien kanssa saman alan ammattilainen. Menetelmään sisältyvä työelämän haasteiden jakaminen yhdessä kollegoiden kanssa antaa mahdollisuuden ihmissuhdetyöhön liittyvän haavoittuvuuden ja väsymyksen käsittelyyn, joka tukee työssä jaksamista.
Tämä tutkimuksellinen kehittämishanke toteutettiin käytännössä yhdessä Kouvolan kaupungin päivähoitoyksiköistä. Yksikössä toteutettiin tarveanalyysi syksyllä 2012 sekä uudemman kerran tammikuussa 2013. Yksikössä aloitettiin myös menetelmään liittyvä pilottiryhmä, joka kokoontui toiminnan suunnittelukerta mukaan lukien yhteensä viisi kertaa syksyn 2012 ja kevään 2013 aikana. Pilottiryhmään osallistui yhteensä kuusi lastenhoitajaa. Kehittämishankkeen toteuttamiseen liittyvä tutkimusaineisto muodostui toimintakertojen dokumentoinneista sekä osallistujien antamista arvioista sekä loppuarvioinnista. Koko toiminnallisen osuuden pääasiallisena tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatustyön haasteita sekä KerToi-menetelmän soveltuvuutta varhaiskasvattajien työn tukemisessa. Hankkeen pohjalta luotiin alustava toimintamalli varhaiskasvattajien työssä jaksamisen tukemiseksi.
Tulokset antoivat kuvan suhteellisen hyvin jaksavasta henkilöstöstä, vaikka haasteita olikin. Ennen kaikkea osallistujat kokivat merkityksellisenä työhön liittyvien huolten jakamisen vertaisryhmässä sekä kehittämishankkeen aikana, että tulevaisuudessa.