Hyvällä perehdyttämisellä nopeasti myyntityön alkuun
Kangasniemi, Kasperi (2013)
Kangasniemi, Kasperi
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061113826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061113826
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten toimeksiantajayrityksen tämän hetkistä perehdyttämisprosessia pystyisi kehittämään. Perehdyttämisprosessin kehittäminen antaisi aloittaville myyjille paremmat valmiudet menestyä työssään ja yritykselle pidempikestoisia työsuhteita.
Perehdyttämisprosessin räätälöiminen omaan käyttötarkoitukseen sopivaksi jää usein yrityksiltä tekemättä. Perehdyttäminen suunnitellaan usein ensisijaisesti yrityksen tai perehdyttäjän tarpeiden mukaisesti, jolloin perehdytettävän tarpeet ja odotukset jäävät toissijaisiksi. Kilpailu on kovaa ja markkinat kehittyvät kovaa vauhtia, parhaassa tapauksessa yritys voi hankkia kilpailuetua henkilöstön hyvällä perehdyttämisellä. Hyvin järjestetyn perehdytyksen seurauksena voi olla pitkäkestoinen ja kummallekin osapuolelle tuottoisa työsuhde. Myyjä ansaitsee työssään paremmin ja on motivoituneempi. Työympäristö tuntuu turvallisemmalta, jolloin motivaatio kehittää itseään on korkea. Hyvällä perehdyttämisellä parannetaan myös työssä jaksamista ja työtyytyväisyyttä, joka näkyy tuloksissa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina. Haastattelut toteutettiin joko kasvokkain tai sähköpostitse. Haastateltavia oli yhteensä kymmenen, jotka valittiin tutkimukseen heidän työuransa keston perusteella. Valintaperusteena oli, että myyjä oli työskennellyt alle kolme kuukautta yrityksessä.
Merkittävin huomio oli se, että kaikki myyjät kokivat perehdytyksen onnistuneen hyvin. Lisää perehdytystä vastaajat toivoivat myytävistä tuotteista, myyntipisteellä käytettävistä järjestelmistä ja myyntiprosessista. Myyntiprosessissa ratkaisuehdotus, eli tarjouksen tekeminen, nousi yhdeksi eniten kehitettäväksi kohdaksi. Tähän ratkaisuksi löydettiin tarjouksien harjoitteleminen, eli case- harjotteiden lisääminen.
Perehdyttämisprosessin räätälöiminen omaan käyttötarkoitukseen sopivaksi jää usein yrityksiltä tekemättä. Perehdyttäminen suunnitellaan usein ensisijaisesti yrityksen tai perehdyttäjän tarpeiden mukaisesti, jolloin perehdytettävän tarpeet ja odotukset jäävät toissijaisiksi. Kilpailu on kovaa ja markkinat kehittyvät kovaa vauhtia, parhaassa tapauksessa yritys voi hankkia kilpailuetua henkilöstön hyvällä perehdyttämisellä. Hyvin järjestetyn perehdytyksen seurauksena voi olla pitkäkestoinen ja kummallekin osapuolelle tuottoisa työsuhde. Myyjä ansaitsee työssään paremmin ja on motivoituneempi. Työympäristö tuntuu turvallisemmalta, jolloin motivaatio kehittää itseään on korkea. Hyvällä perehdyttämisellä parannetaan myös työssä jaksamista ja työtyytyväisyyttä, joka näkyy tuloksissa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina. Haastattelut toteutettiin joko kasvokkain tai sähköpostitse. Haastateltavia oli yhteensä kymmenen, jotka valittiin tutkimukseen heidän työuransa keston perusteella. Valintaperusteena oli, että myyjä oli työskennellyt alle kolme kuukautta yrityksessä.
Merkittävin huomio oli se, että kaikki myyjät kokivat perehdytyksen onnistuneen hyvin. Lisää perehdytystä vastaajat toivoivat myytävistä tuotteista, myyntipisteellä käytettävistä järjestelmistä ja myyntiprosessista. Myyntiprosessissa ratkaisuehdotus, eli tarjouksen tekeminen, nousi yhdeksi eniten kehitettäväksi kohdaksi. Tähän ratkaisuksi löydettiin tarjouksien harjoitteleminen, eli case- harjotteiden lisääminen.