Satakunnan matkailun sisäinen myyntipäivä - Satakunta hyvää kohdetta 2013
Timgren, Mari (2013)
Timgren, Mari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061113824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061113824
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Satakunnan matkailun sisäisen myyntipäivän - Satakunta hyvää kohdetta 13.3.2013 -tapahtuman suunnitteleminen ja toteuttaminen. Työn tavoitteena oli järjestää onnistunut myyntipäivä niin näytteilleasettajien, vieraiden kuin järjestäjienkin kannalta. Tapahtuma järjestettiin yhdessä Satakuntaliiton matkailusihteerin Ulla Koivulan kanssa. Sen tarkoituksena oli esitellä satakuntalaisia matkailukohteita satakuntalaisille yhdistyksille, yrityksille ja kouluille. Satakunta hyvää kohdetta -tapahtuma järjestettiin jo 14. kertaa.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Teoriaosuudessa kerrottiin ensin Satakuntaliitosta ja sen järjestämistä markkinointitapahtumista. Tämän jälkeen käsiteltiin tapahtumamarkkinointia, onnistuneen tapahtuman järjestämistä, tapahtumaprosessia sekä palautekyselyn toteuttamista.
Tapahtuma järjestettiin Satakuntaliiton toimesta. Tapahtumassa oli mukana ennätysmäärä näytteilleasettajia eli 44 matkailuyritystä/-tahoa ja kutsuvieraita yhteensä liki 200. Tapahtuman onnistumista selvitettiin näytteilleasettajien palautekyselylomakkeella, joita palautui 42 kappaletta. Palautusprosentiksi saatiin noin 68,9 %:a, joka oli kaksi kertaa suurempi kuin viimeisen kolmen vuoden aikana.
Palautteiden perusteella tapahtumaa pidettiin onnistuneena ja tarpeellisena. Satakuntaliiton henkilökuntaa kiitettiin hyvin tehdystä työstä ja paikan valinnasta. Kehittämisehdotuksia annettiin arvonnan toteuttamisesta, juonnosta ja vieraista. Tapahtumaa pidettiin edelleenkin tarpeellisena ja moni näytteilleasettaja lupasi tulla seuraavana vuonna uudelleen.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Teoriaosuudessa kerrottiin ensin Satakuntaliitosta ja sen järjestämistä markkinointitapahtumista. Tämän jälkeen käsiteltiin tapahtumamarkkinointia, onnistuneen tapahtuman järjestämistä, tapahtumaprosessia sekä palautekyselyn toteuttamista.
Tapahtuma järjestettiin Satakuntaliiton toimesta. Tapahtumassa oli mukana ennätysmäärä näytteilleasettajia eli 44 matkailuyritystä/-tahoa ja kutsuvieraita yhteensä liki 200. Tapahtuman onnistumista selvitettiin näytteilleasettajien palautekyselylomakkeella, joita palautui 42 kappaletta. Palautusprosentiksi saatiin noin 68,9 %:a, joka oli kaksi kertaa suurempi kuin viimeisen kolmen vuoden aikana.
Palautteiden perusteella tapahtumaa pidettiin onnistuneena ja tarpeellisena. Satakuntaliiton henkilökuntaa kiitettiin hyvin tehdystä työstä ja paikan valinnasta. Kehittämisehdotuksia annettiin arvonnan toteuttamisesta, juonnosta ja vieraista. Tapahtumaa pidettiin edelleenkin tarpeellisena ja moni näytteilleasettaja lupasi tulla seuraavana vuonna uudelleen.