En affärsplats på webben : Webbutik för TKV Finland Oy
Borgström, Johan (2013)
Borgström, Johan
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061113815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061113815
Tiivistelmä
I dagens läge sker mer och mer handel över nätet. Det är därför viktigt för alla företag, oberoende storlek, att ha verksamhet online. Det kan dock vara en utmaning för små företag att hitta tid, men framför allt mod, att skapa en webbutik själv. Teorin för web-butiker kan vara komplex och svår för nybörjare och ofta går den inte att anpassa direkt till branschen. I detta examensarbete vill jag visa hur man bygger upp en fungerande webbutik och få fram hur enkel processen egentligen är. Webbutiken byggs med hjälp av ePages för TKV Finland Oy som säljer datorer på andrahandsmarknaden. Arbetet är en kvalitativ fallstudie där jag anpassar teorin till att passa företaget TKV Finland Oy. Syftet med detta arbete är att gå igenom den grundläggande teorin för att skapa en webbutik och sedan grunda en äkta webbutik i arbetslivet. Arbetet är avgränsat till de mest grundläggande sakerna för att uppmuntra skapandet av nya butiker. Resultatet av arbetet är en väl fungerande webbutik samt en teori som nybörjare enkelt kan ta stöd av. Basen för teorin består av bl.a. Vilkas, Juslen och Netellos arbeten. Nowadays more and more business is done online. This puts demands on also small com-panies to have online shops. It can however be challenging for small businesses to find time, but above all courage, to create an online store by themselves. The theory for online shops can be complex and difficult for the novice and often is not adaptable straight to one’s industry. In this thesis, I show how to build a functioning online store and find out how simple the process really is. The web shop is built using ePages for the company TKV Finland Oy that’s selling computers on the secondary market. The work is a qualitative case study in which I adapt the theory to fit the company TKV Finland Oy. The aim of this work is to go through the basic theory to create an online store and then founding a genuine online store at work. The thesis is limited to the most basic things in order to en-courage the creation of new stores. The result of this work is an effective online store and a theory that beginners can easily get support from. The basis of the theory consists of Vilkas, Juslen and Netello among others works.