Porin kaupungin asukastupien asiakasrakenne, asiakkaiden hyvinvointi ja palvelutarpeet
Rosenqvist, Kirsti; Rosenqvist, Outi (2009)
Rosenqvist, Kirsti
Rosenqvist, Outi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061113798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061113798
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kolmea Porin kaupungin ylläpitämää asukastupaa, niiden asiakasrakennetta, asiakkaiden hyvinvointia ja palvelutarpeita. Tutkimustuloksia tarkasteltiin pääasiassa kokonaisuutena, mutta myös asukastupakohtaisesti, jotta saatiin näkemys myös paikallisesta tarpeesta. Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa käsiteltiin lähiötoimintaa, asukastupatoimintaa, hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä ja syrjäytymistä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jossa oli yksi kvalitatiivinen kysymys. Kyselylomakkeita jaettiin asukastuville yhteensä 150 kappaletta, joista 135 lomaketta palautui. Tutkimustuloksena selvisi, että asukastuvan vaikutus ihmisten elämään on ollut hyvin voimaannuttava. Toiminnan avulla useiden ihmisten syrjäytymiselle altistavia riskitekijöitä oli pystytty vähentämään. Palvelutarpeista tärkeimmiksi koettiin vapaa-ajanvietto ja kulttuuripalvelut sekä sosiaalipalvelut. Tutkimustulokset antavat Porin kaupungin asukastupien lähiötyöntekijöille ajankohtaista tietoa asiakasrakenteesta ja asiakkaiden palvelutoiveista.