Neste Oil Rally image and fan value profile
Vauhkonen, Juuso (2013)
Vauhkonen, Juuso
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061113793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061113793
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Neste Oil Rallin brändi-imagoa. Tuloksia vertailtiin kotimaisten ja ulkomaalaisten, miesten ja naisten sekä eri ikäryhmien näkökulmista. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös rallikatsojien omaa arvoprofiilia. Opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa rallin järjestäjälle, AKK Motorsports:lle tietoa ja työkaluja olemassa olevan Neste Oil Rallin brändin vahvistamiseen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena tekemällä 359 arvoihin liittyvää haastattelua kohderyhmältä Neste Oil Rallissa Paviljongin HQ alueella Jyväskylässä 2.-4.8.2012. Saadut tulokset analysoitiin Webropol-tilastointiohjelmalla. Tutkimuksen pääteoriat ovat Shalom Schwartzin arvoteoria, jonka pohjalta myös haastattelulomake oli tehty. Lisäksi tuloksia analysoitiin Thomas Gadin 4-D bränditeorian pohjalta.
Tulokset osoittivat, että haastateltujen rallikatsojien tärkeimmät brändiominaisuudet, joita he ralliin yhdistivät, olivat kansainvälisyys hauska, vahva, menestyvä sekä perinteinen. Nämä samat ominaisuudet esiintyivät pääasiassa kaikkien ikäryhmien, molempien sukupuolten ja sekä suomalaisten, että ulkomaalaisten kesken. Naiset arvioivat rallin brändi-imagon yleisesti huomattavasti negatiivisemmin kuin miehet. Neste Oil Ralli-tapahtuman osallistumiseen suurin motivoiva tekijä oli ylivoimaisesti toiminnallinen ulottuvuus, eli autot ja kuljettajat (itse kilpailu), oheisviihde ja oheismyynti. Tämä ulottuvuus oli noin 50 % prosentille vastaajista suurin motivaatio osallistua tapahtumaan.
Tulevaisuudessa tutkimusta pystytään hyödyntämään tarkentamalla markkinointia tietyille asiakassegmenteille ja heidän arvomaailmoilleen sopivaksi. Tulevat tutkimukset samasta aiheesta voivat todeta, onko Neste Oil Rallin brändin kehitys menossa oikeaan ja haluttuun suuntaan. Tutkimus antaa tarkkaa tietoa eri rallikatsojista ja se tarjoaa erilaisen näkökulman Neste Oil Rallin brändi-imagon kehittämiseen.
Opinnäytetyössä tutkittiin Neste Oil Rallin brändi-imagoa. Tuloksia vertailtiin kotimaisten ja ulkomaalaisten, miesten ja naisten sekä eri ikäryhmien näkökulmista. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös rallikatsojien omaa arvoprofiilia. Opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa rallin järjestäjälle, AKK Motorsports:lle tietoa ja työkaluja olemassa olevan Neste Oil Rallin brändin vahvistamiseen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena tekemällä 359 arvoihin liittyvää haastattelua kohderyhmältä Neste Oil Rallissa Paviljongin HQ alueella Jyväskylässä 2.-4.8.2012. Saadut tulokset analysoitiin Webropol-tilastointiohjelmalla. Tutkimuksen pääteoriat ovat Shalom Schwartzin arvoteoria, jonka pohjalta myös haastattelulomake oli tehty. Lisäksi tuloksia analysoitiin Thomas Gadin 4-D bränditeorian pohjalta.
Tulokset osoittivat, että haastateltujen rallikatsojien tärkeimmät brändiominaisuudet, joita he ralliin yhdistivät, olivat kansainvälisyys hauska, vahva, menestyvä sekä perinteinen. Nämä samat ominaisuudet esiintyivät pääasiassa kaikkien ikäryhmien, molempien sukupuolten ja sekä suomalaisten, että ulkomaalaisten kesken. Naiset arvioivat rallin brändi-imagon yleisesti huomattavasti negatiivisemmin kuin miehet. Neste Oil Ralli-tapahtuman osallistumiseen suurin motivoiva tekijä oli ylivoimaisesti toiminnallinen ulottuvuus, eli autot ja kuljettajat (itse kilpailu), oheisviihde ja oheismyynti. Tämä ulottuvuus oli noin 50 % prosentille vastaajista suurin motivaatio osallistua tapahtumaan.
Tulevaisuudessa tutkimusta pystytään hyödyntämään tarkentamalla markkinointia tietyille asiakassegmenteille ja heidän arvomaailmoilleen sopivaksi. Tulevat tutkimukset samasta aiheesta voivat todeta, onko Neste Oil Rallin brändin kehitys menossa oikeaan ja haluttuun suuntaan. Tutkimus antaa tarkkaa tietoa eri rallikatsojista ja se tarjoaa erilaisen näkökulman Neste Oil Rallin brändi-imagon kehittämiseen.