Kengurukerho - tunnekasvatusta päiväkotiin
Simonen, Tuija; Mykkänen, Timo; Vidgren, Mari (2013)
Simonen, Tuija
Mykkänen, Timo
Vidgren, Mari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061013740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061013740
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin tunnekasvatukseen soveltuva menetelmäkansio. Opinnäytetyö oli toiminnallinen
ja koostui kahdesta osiosta, raportista sekä menetelmäkansiosta. Toiminnallisesta
osuudesta kehittyi tuotteistamisprosessissa menetelmäkansio. Raportti sisältää tietoa sosioemotionaalisista
vaikeuksista päivähoidossa, lapsen sosioemotionaalista kehityksestä varhaislapsuudessa,
luovien menetelmien käyttämisestä tunnekasvatuksessa sekä menetelmäkansion tuotteistamisprosessista.
Opinnäytetyön kehittämistehtävä oli selvittää millaiset luovat menetelmät soveltuvat tunnekasvatuksen
toteuttamiseen päiväkodin lapsiryhmässä sekä saada tietoa tunnekasvatusryhmän ohjauksesta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää tunnekasvatukseen soveltuva menetelmäkansio, jonka
avulla autetaan lasta tunnistamaan ja nimeämään tunteitaan sekä hallitsemaan ja säätelemään
niitä. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli päiväkoti Pikku Kengurun Koti Oy.
Menetelmäkansio sisältää toimintakertojen kuvaukset, joiden pohjalta lapsiryhmää voi ohjata. Menetelmäkansiota
testattiin päiväkodin lapsiryhmässä, joka koostui neljä–viisivuotiaista lapsista.
Menetelmäkansion toimintakertoja yhdistäväksi nimeksi muodostui Kengurukerho. Kengurukerho
kokoontui kahdeksan kertaa päiväkoti Pikku Kengurun Koti Oy:n tiloissa. Menetelmäkansion sisältöä
kehitettiin teoriakirjallisuuden sekä testauksesta saatujen havaintojen ja palautteiden perusteella.
ja koostui kahdesta osiosta, raportista sekä menetelmäkansiosta. Toiminnallisesta
osuudesta kehittyi tuotteistamisprosessissa menetelmäkansio. Raportti sisältää tietoa sosioemotionaalisista
vaikeuksista päivähoidossa, lapsen sosioemotionaalista kehityksestä varhaislapsuudessa,
luovien menetelmien käyttämisestä tunnekasvatuksessa sekä menetelmäkansion tuotteistamisprosessista.
Opinnäytetyön kehittämistehtävä oli selvittää millaiset luovat menetelmät soveltuvat tunnekasvatuksen
toteuttamiseen päiväkodin lapsiryhmässä sekä saada tietoa tunnekasvatusryhmän ohjauksesta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää tunnekasvatukseen soveltuva menetelmäkansio, jonka
avulla autetaan lasta tunnistamaan ja nimeämään tunteitaan sekä hallitsemaan ja säätelemään
niitä. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli päiväkoti Pikku Kengurun Koti Oy.
Menetelmäkansio sisältää toimintakertojen kuvaukset, joiden pohjalta lapsiryhmää voi ohjata. Menetelmäkansiota
testattiin päiväkodin lapsiryhmässä, joka koostui neljä–viisivuotiaista lapsista.
Menetelmäkansion toimintakertoja yhdistäväksi nimeksi muodostui Kengurukerho. Kengurukerho
kokoontui kahdeksan kertaa päiväkoti Pikku Kengurun Koti Oy:n tiloissa. Menetelmäkansion sisältöä
kehitettiin teoriakirjallisuuden sekä testauksesta saatujen havaintojen ja palautteiden perusteella.