Kädentaitajasta yrittäjäksi : liiketoimintaosaamisen merkitys kosmetologiyrityksissä
Holopainen, Maria (2013)
Holopainen, Maria
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061013653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061013653
Tiivistelmä
Liiketoimintaosaamisen merkitys yritysmaailmassa kasvaa enenevässä määrin eikä kädentaitojen osaaminen pelkästään tahdo riittää menestyvän yritystoiminnan pyörittämiseen kosmetologiyrityksissä. Käsityöaloilla työskentelevät yrittäjät ovat perinteisesti olleet vahvoja teknisissä taidoissa, mutta yritystoiminnasta on puuttunut liiketoimintaosaamisen ymmärtäminen. Pohja tälle luodaan jo koulutuksessa, jossa keskitytään voimakkaasti substanssiosaamiseen. Tulevaisuuden osaamistarpeina kauneudenhoitoalalla nähdään perustaitojen lisäksi erikoisosaamisen ja liiketoimintaosaamisen korostuminen. Myös kosmetologeina pitkään toimineet näkevät liiketoimintaosaamisen ja erilaistamisen puutteellisena alamme yrityksissä tällä hetkellä.
Opinnäytetyönäni olen luonut kädentaitajasta yrittäjäksi- oppaan, joka on työkalu tuleville kosmetologiyrittäjille. Opas haastaa pohtimaan omia liiketoimintaosaamisen taitoja erityisesti markkinoinnin; erilaistamisen, segmentoinnin, lisäarvon, brändien, markkinointiviestinnän ja sosiaalisen median näkökulmista. Tarkoituksena on, että opas palvelisi ammattiopistosta valmistuvia kosmetologeja erityisesti viimeisenä opiskeluvuonna. Opas on työkirjamainen, jossa oma pohdinta on avainasemassa. Tavoitteenani on ollut herättää kosmetologeja ymmärtämään liiketoimintaosaamisen merkitystä omassa yritystoiminnassa. Aiheesta puhutaan mielestäni liian vähän kohdistetusti meidän alallamme.
Opasta on testattu tekovaiheessa opiskelijoilla sekä kahdella kosmetologiopettajalla. Kaikki pitivät oppaan aihetta tärkeänä ja pohdittavia tehtäviä lukijaa auttavina. Toiveena oli myös laajempi työkirja aiheesta, joka palvelisi koko opiskelujen ajan oman yrittäjyyden pohtimisessa sekä liiketoimintasuunnitelmaa tehtäessä. Opas nähtiin tarpeellisena tietopakettina ja työkaluna niin kosmetologeille kuin parturi-kampaajillekin. Jatkossa kädentaitajasta yrittäjäksi-opas on tarkoitus saada käyttöön opiskelijoille, jotta se voisi oikeasti tuoda apua kauneudenhoitoalan yrityksissä oleviin haasteisiin. Isompi työkirja on myös mahdollinen tulevaisuuden kehityshanke.
Opinnäytetyönäni olen luonut kädentaitajasta yrittäjäksi- oppaan, joka on työkalu tuleville kosmetologiyrittäjille. Opas haastaa pohtimaan omia liiketoimintaosaamisen taitoja erityisesti markkinoinnin; erilaistamisen, segmentoinnin, lisäarvon, brändien, markkinointiviestinnän ja sosiaalisen median näkökulmista. Tarkoituksena on, että opas palvelisi ammattiopistosta valmistuvia kosmetologeja erityisesti viimeisenä opiskeluvuonna. Opas on työkirjamainen, jossa oma pohdinta on avainasemassa. Tavoitteenani on ollut herättää kosmetologeja ymmärtämään liiketoimintaosaamisen merkitystä omassa yritystoiminnassa. Aiheesta puhutaan mielestäni liian vähän kohdistetusti meidän alallamme.
Opasta on testattu tekovaiheessa opiskelijoilla sekä kahdella kosmetologiopettajalla. Kaikki pitivät oppaan aihetta tärkeänä ja pohdittavia tehtäviä lukijaa auttavina. Toiveena oli myös laajempi työkirja aiheesta, joka palvelisi koko opiskelujen ajan oman yrittäjyyden pohtimisessa sekä liiketoimintasuunnitelmaa tehtäessä. Opas nähtiin tarpeellisena tietopakettina ja työkaluna niin kosmetologeille kuin parturi-kampaajillekin. Jatkossa kädentaitajasta yrittäjäksi-opas on tarkoitus saada käyttöön opiskelijoille, jotta se voisi oikeasti tuoda apua kauneudenhoitoalan yrityksissä oleviin haasteisiin. Isompi työkirja on myös mahdollinen tulevaisuuden kehityshanke.