Oppijalähtöinen soitonopetus : Oppilaan tarpeiden huomioiminen sisäisen motivaation synnyssä
Harju, Annika (2013)
Harju, Annika
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061013651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061013651
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii, miten soitonopettajan tulisi lähestyä oppilasta ja soittotuntitilannetta, jotta oppilaan sisäinen motivaatio säilyisi soiton oppimisessa harrastelijatasolla. Työssä pyritään löytämään työkaluja sellaiseen soitonopetukseen, jossa oppilaan ilo ja mielekkyys säilyisivät usein pitkäänkin kestävässä harrastuksessa.
Opinnäytetyössä selvitetään opettajan toiminnan merkitystä oppilaan kokonaisvaltaiseen kehitykseen ja soittomotivaatioon. Lisäksi työssä käydään läpi, miten opettaja voi vaikuttaa oppilaan sisäiseen motivaatioon. Oppilaan sisäisen motivaation kannalta on tärkeää, että oppilaan ja opettajan suhde on ongelmaton. Tämän työn lopuksi esitellään vielä joitakin ongelmallisia opettaja-oppilassuhteeseen liittyviä tilanteita. Niiden läpikäyminen antaa opettajalle ymmärrystä erilaisia oppilaita kohtaan ja työkaluja selvittää omassa työssä vastaavia tilanteita. Opinnäytetyöni perustuu pääasiassa kirjallisuuteen.
Opettajan tärkein tehtävä sisäisen motivaation synnyssä ja ylläpidossa on huomioida oppilaan yksilölliset tarpeet ja tavoitteet, antaa oppilaalle vapautta ja vastuuta soiton opiskelussaan, kannustaa ja tukea oppilasta sekä huolehtia oppilaan kokonaisvaltaisesta musiikillisesta kasvusta. Emotionaalinen vuorovaikutus ja yhteistyö soitonopetuksessa luovat mahdollisuudet mielekkäisiin yhteisiin oppimiskokemuksiin.
Suorituskeskeisyyttä on arvosteltu oppimisessa luovuuden ja sisäisen motivaation kukistajana ja nykytutkimukset puhuvat oppijakeskeisyyden puolesta optimaalisessa oppimisessa. Peruskouluiässä suurin osa oppilaista käy soittotunneilla vain harrastusmielessä ja soiton oppimisen ammattimainen tavoitteellisuus koetaan tärkeänä vasta peruskoulun loppupuolella. Aiheeseen liittyen olisi kiinnostavaa haastatella eri musiikkiopistojen opettajia; miten he lähestyvät opetusta oppilaan sisäisen motivaation ylläpitämiseksi.
Opinnäytetyössä selvitetään opettajan toiminnan merkitystä oppilaan kokonaisvaltaiseen kehitykseen ja soittomotivaatioon. Lisäksi työssä käydään läpi, miten opettaja voi vaikuttaa oppilaan sisäiseen motivaatioon. Oppilaan sisäisen motivaation kannalta on tärkeää, että oppilaan ja opettajan suhde on ongelmaton. Tämän työn lopuksi esitellään vielä joitakin ongelmallisia opettaja-oppilassuhteeseen liittyviä tilanteita. Niiden läpikäyminen antaa opettajalle ymmärrystä erilaisia oppilaita kohtaan ja työkaluja selvittää omassa työssä vastaavia tilanteita. Opinnäytetyöni perustuu pääasiassa kirjallisuuteen.
Opettajan tärkein tehtävä sisäisen motivaation synnyssä ja ylläpidossa on huomioida oppilaan yksilölliset tarpeet ja tavoitteet, antaa oppilaalle vapautta ja vastuuta soiton opiskelussaan, kannustaa ja tukea oppilasta sekä huolehtia oppilaan kokonaisvaltaisesta musiikillisesta kasvusta. Emotionaalinen vuorovaikutus ja yhteistyö soitonopetuksessa luovat mahdollisuudet mielekkäisiin yhteisiin oppimiskokemuksiin.
Suorituskeskeisyyttä on arvosteltu oppimisessa luovuuden ja sisäisen motivaation kukistajana ja nykytutkimukset puhuvat oppijakeskeisyyden puolesta optimaalisessa oppimisessa. Peruskouluiässä suurin osa oppilaista käy soittotunneilla vain harrastusmielessä ja soiton oppimisen ammattimainen tavoitteellisuus koetaan tärkeänä vasta peruskoulun loppupuolella. Aiheeseen liittyen olisi kiinnostavaa haastatella eri musiikkiopistojen opettajia; miten he lähestyvät opetusta oppilaan sisäisen motivaation ylläpitämiseksi.