Yrittäjäksi seniorimatkailualalle : liiketoimintasuunnitelma Far Out matkanjärjestäjälle
Kauppinen, Liisa (2013)
Kauppinen, Liisa
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061013623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061013623
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on produktityyppinen, jonka lopputuotoksena on liiketoimintasuunni-telma seniorimatkailuun erikoistuneelle matkanjärjestäjälle. Työn teoriaosuus käsittelee sitä, mitä suomalainen liiketoimintasuunnitelma.com ehdottaa liiketoimintasuunnitel-maan tulevaksi ja minkälaista ajatustyötä suunnitelman laatiminen vaatii. Taustatyönä on selvitetty mitä mahdolliseen asiakassegmenttiin kuuluva ryhmä odottaa ja toivoo matkalta. On pyritty myös huomioimaan, minkälaista olisi toimia Suomessa yrittäjänä ja mitä se yleensä vaatii.
Asiakassegmenttiin kuuluvat seniorit, tarkemmin määriteltynä yli 50-vuotiaat yksin ja ryhmässä matkustavat seikkailunhaluiset ja kaukomatkanjanoiset henkilöt. Valintaa on perusteltu tämän hetkisen väestön ikäjakauman sekä eri tutkimusten perusteella. Koska olemme ensimmäistä kertaa sellaisessa tilanteessa, jolloin suurin osa väestöstä on seniori-ikäisiä sekä hyväkuntoisia, on heidän tottumuksiaan ja toiveitaan päästy tutkimaan vähän. Tämä on vaikuttanut liiketoimintasuunnitelman tarkkuuteen sekä suurentanut aloittavan yrittäjän riskiä saada yritys toimimaan.
Ohjeita liiketoimintasuunnitelmaan on hyvin monenlaisia, jonka takia työssä on keski-tytty aiheisiin, joista voi helpommin löytää tietoa jo valmiiden tutkimusten, haastattelujen ja erilaisten artikkeleiden perusteella. Liiketoimintasuunnitelman rakenne koostuu liikeideasta, yhtiömuodosta ja yrityksen tuotteesta/palvelusta, ympäristöanalyysistä, asiakasanalyysistä ja -segmentistä, kilpailuanalyysistä, organisaatiosuunnitelmasta, mark-kinointisuunnitelmasta sekä budjettisuunnitelmasta.
Liitteenä löytyvä liiketoimintasuunnitelma on lähinnä pohdintaa, jotta yritystä perustet-taessa pysyisi noudattamaan järkevää ohjenuoraa. Se on tehty hahmottamaan realistista kuvaa yrityksen perustamisesta sekä Suomessa alalla vallitsevasta tilanteesta seniorimat-kailijoita kohtaan. Yritystä ei ole suunniteltu aloittavan heti vaan noin viiden vuoden sisään ellei sopivaa yhteistyökumppania löydy, jolla on tarvittavia valmiuksia ja haluja toimia seniorimatkailualalla.
Asiakassegmenttiin kuuluvat seniorit, tarkemmin määriteltynä yli 50-vuotiaat yksin ja ryhmässä matkustavat seikkailunhaluiset ja kaukomatkanjanoiset henkilöt. Valintaa on perusteltu tämän hetkisen väestön ikäjakauman sekä eri tutkimusten perusteella. Koska olemme ensimmäistä kertaa sellaisessa tilanteessa, jolloin suurin osa väestöstä on seniori-ikäisiä sekä hyväkuntoisia, on heidän tottumuksiaan ja toiveitaan päästy tutkimaan vähän. Tämä on vaikuttanut liiketoimintasuunnitelman tarkkuuteen sekä suurentanut aloittavan yrittäjän riskiä saada yritys toimimaan.
Ohjeita liiketoimintasuunnitelmaan on hyvin monenlaisia, jonka takia työssä on keski-tytty aiheisiin, joista voi helpommin löytää tietoa jo valmiiden tutkimusten, haastattelujen ja erilaisten artikkeleiden perusteella. Liiketoimintasuunnitelman rakenne koostuu liikeideasta, yhtiömuodosta ja yrityksen tuotteesta/palvelusta, ympäristöanalyysistä, asiakasanalyysistä ja -segmentistä, kilpailuanalyysistä, organisaatiosuunnitelmasta, mark-kinointisuunnitelmasta sekä budjettisuunnitelmasta.
Liitteenä löytyvä liiketoimintasuunnitelma on lähinnä pohdintaa, jotta yritystä perustet-taessa pysyisi noudattamaan järkevää ohjenuoraa. Se on tehty hahmottamaan realistista kuvaa yrityksen perustamisesta sekä Suomessa alalla vallitsevasta tilanteesta seniorimat-kailijoita kohtaan. Yritystä ei ole suunniteltu aloittavan heti vaan noin viiden vuoden sisään ellei sopivaa yhteistyökumppania löydy, jolla on tarvittavia valmiuksia ja haluja toimia seniorimatkailualalla.