Mummin kanssa : Lastenlasten ja isovanhempien vuorovaikutuksen tukeminen luovin toiminnallisin menetelmin
Turpeinen, Aino-Liisa; Virtanen, Elina (2013)
Turpeinen, Aino-Liisa
Virtanen, Elina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060813576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060813576
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä toteutettiin toiminnallinen kehittämistyö, jonka tavoitteena oli tukea lastenlasten ja isovanhempien välistä vuorovaikutusta. Tämä tapahtui perustamalla tytöille ja isoäideille ryhmä, joka kokoontui opinnäytetyöprosessin aikana neljä kertaa. Menetelminä käytettiin luovia toimintamuotoja, joita olivat kädentaidot, musiikki, draama ja kirjoittaminen. Tarkoituksena oli lähentää sukupolvia toisiinsa vahvistamalla lapsi–isovanhempisuhdetta. Työllä edistettiin voimaantumista ja osallisuutta sekä ehkäistiin syrjäytymistä. Lähtökohtana oli hyvinvoinnin lisääminen.
Kerhokertojen perusteella laadittiin ryhmänohjaajille ja toimeksiantajalle toimintakansio, jota voidaan käyttää lapsi–isovanhempiryhmien lisäksi muissakin ryhmissä. Kansiolla haluttiin tarjota keinoja edistää vuorovaikutusta sukupolvien kesken myös laajemmin yhteiskunnassa. Tarkoitus oli kiinnittää huomio sukupolvien välisen kuilun kaventamiseen ja osoittaa asian merkittävyys yksilön hyvinvoinnille. Työlle oli selkeä tarve, sillä vastaavanlaisten ryhmien määrä on Ylä-Savon seudulla sekä yleisesti Suomessa varsin vähäinen. Opinnäytetyöllä saatiin käyntiin toimintamuoto, joka on jatkunut opinnäytetyöhön liittyvien toimintakertojen jälkeenkin.
Toimintakansion arviointimenetelmänä käytettiin kirjallista, osallistujilta jokaisen kerhokerran päätteeksi kerättyä palautetta. Lisäksi toimintaa havainnoitiin ja arvioitiin aktiivisesti. Edellisten perusteella voi sanoa, että suunnitellut toimintakerrat olivat toimivia ja valitut menetelmät sopivia vuorovaikutuksen tukemiseen. Toiminnot todettiin lapsenlapsia ja isovanhempia toisiinsa lähentäviksi ja yhteistoimintaa sekä voimaantumista edistäviksi. Työllä siis kyettiin vahvistamaan hyvinvointia ja osallisuutta.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla kerhon kehittäminen erilaisista menetelmistä käsin. Ryhmää voisi laajentaa koskemaan useampaa lastenlasta ja näiden yhtä tai useampaa isovanhempaa. Pidemmällä aikavälillä olisi mahdollista tutkia läheisen lapsi–isovanhempisuhteen vaikutuksia yksilöiden hyvinvoinnille. Myös suhteen ja vuorovaikutuksen kehittymistä voisi tarkastella.
Kerhokertojen perusteella laadittiin ryhmänohjaajille ja toimeksiantajalle toimintakansio, jota voidaan käyttää lapsi–isovanhempiryhmien lisäksi muissakin ryhmissä. Kansiolla haluttiin tarjota keinoja edistää vuorovaikutusta sukupolvien kesken myös laajemmin yhteiskunnassa. Tarkoitus oli kiinnittää huomio sukupolvien välisen kuilun kaventamiseen ja osoittaa asian merkittävyys yksilön hyvinvoinnille. Työlle oli selkeä tarve, sillä vastaavanlaisten ryhmien määrä on Ylä-Savon seudulla sekä yleisesti Suomessa varsin vähäinen. Opinnäytetyöllä saatiin käyntiin toimintamuoto, joka on jatkunut opinnäytetyöhön liittyvien toimintakertojen jälkeenkin.
Toimintakansion arviointimenetelmänä käytettiin kirjallista, osallistujilta jokaisen kerhokerran päätteeksi kerättyä palautetta. Lisäksi toimintaa havainnoitiin ja arvioitiin aktiivisesti. Edellisten perusteella voi sanoa, että suunnitellut toimintakerrat olivat toimivia ja valitut menetelmät sopivia vuorovaikutuksen tukemiseen. Toiminnot todettiin lapsenlapsia ja isovanhempia toisiinsa lähentäviksi ja yhteistoimintaa sekä voimaantumista edistäviksi. Työllä siis kyettiin vahvistamaan hyvinvointia ja osallisuutta.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla kerhon kehittäminen erilaisista menetelmistä käsin. Ryhmää voisi laajentaa koskemaan useampaa lastenlasta ja näiden yhtä tai useampaa isovanhempaa. Pidemmällä aikavälillä olisi mahdollista tutkia läheisen lapsi–isovanhempisuhteen vaikutuksia yksilöiden hyvinvoinnille. Myös suhteen ja vuorovaikutuksen kehittymistä voisi tarkastella.