Matkailua kaikille : Jokaisella oikeus kokemuksiin esteettömästi
Hiltula, Sanna (2013)
Hiltula, Sanna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060813574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060813574
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli esteettömien matkailupalveluiden tarjonnan edistäminen Etelä-Karjalassa. Tarvetta palveluiden lisäämiselle on etenkin väestön vanhenemisen vuoksi. Esteettömyys ei usein toteudu ja se saatetaan mieltää vain vammaisille suunnatuiksi palveluiksi, vaikka esteettömät ratkaisut parantavat kaikkien suoriutumista. Opinnäytetyössä haluttiin edistää matkailualan palveluntarjoajien tietoutta, ymmärrystä ja oivallusta esteettömyyden tärkeydestä. Tarkoituksena opinnäytetyössä oli mallintaa esteettömyyskartoituksen toteutusprosessi tilaajan ollessa matkailualan kohde ja toteuttajana Saimaan ammattikorkeakoulu. Lisäksi laadittiin Esteittä matkalle -opas, jonka avulla kehitetään Etelä-Karjalan matkailupalveluita.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja siinä hyödynnettiin Living Lab –menetelmää sekä osallistuvaa havainnointia. Lappeenrannan kylpylään tehtiin käyttäjälähtöinen esteettömyyskartoitus, josta tuotettu raportti on annettu yrityksen käyttöön eikä sitä sellaisenaan julkaista tässä opinnäytetyössä. Esteettömyyskartoitus loi pohjaa mallinnuksen ja oppaan kokoamiselle. Mukana prosessissa oli neljä käyttäjää, jotka edustivat eri tavoin liikkumis- tai toimimisesteisiä ihmisiä.
Living Lab -toiminta on toimiva menetelmä palveluiden kehittämiseen, jossa asiantuntija, käyttäjät ja kohteen edustaja toimivat yhdessä. Käyttäjien huomioiminen on kannattavaa, koska heillä on arvokasta tietoa annettavaan. Esteettömyyskartoituksia pitäisi suorittaa paljon laajemmassa mittakaavassa, jolloin tieto ja ymmärrys lisäisivät asennemuutosta alalla ja saataisiin luotua matkailua kaikille - tulevaisuuden Etelä-Karjala.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja siinä hyödynnettiin Living Lab –menetelmää sekä osallistuvaa havainnointia. Lappeenrannan kylpylään tehtiin käyttäjälähtöinen esteettömyyskartoitus, josta tuotettu raportti on annettu yrityksen käyttöön eikä sitä sellaisenaan julkaista tässä opinnäytetyössä. Esteettömyyskartoitus loi pohjaa mallinnuksen ja oppaan kokoamiselle. Mukana prosessissa oli neljä käyttäjää, jotka edustivat eri tavoin liikkumis- tai toimimisesteisiä ihmisiä.
Living Lab -toiminta on toimiva menetelmä palveluiden kehittämiseen, jossa asiantuntija, käyttäjät ja kohteen edustaja toimivat yhdessä. Käyttäjien huomioiminen on kannattavaa, koska heillä on arvokasta tietoa annettavaan. Esteettömyyskartoituksia pitäisi suorittaa paljon laajemmassa mittakaavassa, jolloin tieto ja ymmärrys lisäisivät asennemuutosta alalla ja saataisiin luotua matkailua kaikille - tulevaisuuden Etelä-Karjala.