Päivähoito 4-vuotiaiden poikien kehityksen tukena
Hertz, Viivi (2013)
Hertz, Viivi
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713556
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen on leikki-ikäinen eli noin nelivuotias lapsi, ja erityisesti poika, ja mikä on päivähoidon merkitys 4-vuotiaan pojan kehityksen tukemisessa. Tavoitteena oli selvittää, millaisia ajatuksia ja mietteitä päiväkodin henkilökunnalla oli 4-vuotiaasta pojasta ja kuinka päiväkodissa tuetaan tämänikäisen pojan kehitystä ja miten samanikäiset tytöt eroavat samanikäisistä pojista. Opinnäytetyössä käsitellään leikki-ikäisen pojan kehityksen osa-alueita, sukupuoli-identiteetin kehittymistä sekä sitä millainen asiakassuhde lastenneuvoloilla on tämänikäiseen lapseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineiston analyysi toteutettiin induktiivisesti. Lähtökohtana oli saada tietoa siitä kuinka päiväkodissa tuetaan leikki-ikäisen lapsen kehitystä ja kuinka lastenneuvolan ja päivähoidon välinen yhteistyö onnistuu. Aineistonkeruumenetelmäksi valittiin avoin kysely, koska haluttiin verrata 4-vuotiaiden kanssa työskentelevien hoitajien ajatuksia ja mielipiteitä kirjallisuudesta löytyneisiin lähteisiin. Kyselyyn vastanneiden päiväkodin hoitajien antamat vastaukset ovat vain kyseisten henkilöiden subjektiivisia mielipiteitä, mutta ovat samansuuntaisia kuin opinnäytetyössä käytetyissä lähteissä on kerrottu.
Tytöt ja pojat ovat erilaisia niin fyysisesti, psyykkisesti kuin sosiaalisestikin. Leikillä on suuri merkitys pienen lapsen elämässä. Leikki on tärkeä osa lapsen motoristen taitojen kehityksessä, sillä se antaa lapselle valmiuksia toteuttaa itseään haluamallaan tavallaan. Päiväkotien varhaiskasvatuksessa mainittiin pyrkimys sukupuolisensitiiviseen kasvatukseen. Myös opinnäytetyöhöni kyselyyn vastanneessa päiväkodissa tämä pyrkimys mainittiin. Käytännön toiminnassa tässäkin päiväkodissa huomioitiin erilaisin menetelmin sekä tietoisesti että tiedostamatta tyttöjen ja poikien erot. Leikki-ikäisen lapsen kehityksen tukeminen on ensiarvoisen tärkeää lapsen selviytymiselle, olipa hän sitten poika tai tyttö.
Vanhemmat, päivähoito ja lastenneuvola toimivat moniammatillisessa yhteistyössä tois-tensa kanssa. Tämä yhteistyö edellyttää luottamuksellista suhdetta jokaisen osapuolen välillä. Päiväkodin hoitajien vastauksissa tuli ilmi, että yhteistyö lastenneuvolan ja päivä-hoidon välillä on todella tärkeää.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineiston analyysi toteutettiin induktiivisesti. Lähtökohtana oli saada tietoa siitä kuinka päiväkodissa tuetaan leikki-ikäisen lapsen kehitystä ja kuinka lastenneuvolan ja päivähoidon välinen yhteistyö onnistuu. Aineistonkeruumenetelmäksi valittiin avoin kysely, koska haluttiin verrata 4-vuotiaiden kanssa työskentelevien hoitajien ajatuksia ja mielipiteitä kirjallisuudesta löytyneisiin lähteisiin. Kyselyyn vastanneiden päiväkodin hoitajien antamat vastaukset ovat vain kyseisten henkilöiden subjektiivisia mielipiteitä, mutta ovat samansuuntaisia kuin opinnäytetyössä käytetyissä lähteissä on kerrottu.
Tytöt ja pojat ovat erilaisia niin fyysisesti, psyykkisesti kuin sosiaalisestikin. Leikillä on suuri merkitys pienen lapsen elämässä. Leikki on tärkeä osa lapsen motoristen taitojen kehityksessä, sillä se antaa lapselle valmiuksia toteuttaa itseään haluamallaan tavallaan. Päiväkotien varhaiskasvatuksessa mainittiin pyrkimys sukupuolisensitiiviseen kasvatukseen. Myös opinnäytetyöhöni kyselyyn vastanneessa päiväkodissa tämä pyrkimys mainittiin. Käytännön toiminnassa tässäkin päiväkodissa huomioitiin erilaisin menetelmin sekä tietoisesti että tiedostamatta tyttöjen ja poikien erot. Leikki-ikäisen lapsen kehityksen tukeminen on ensiarvoisen tärkeää lapsen selviytymiselle, olipa hän sitten poika tai tyttö.
Vanhemmat, päivähoito ja lastenneuvola toimivat moniammatillisessa yhteistyössä tois-tensa kanssa. Tämä yhteistyö edellyttää luottamuksellista suhdetta jokaisen osapuolen välillä. Päiväkodin hoitajien vastauksissa tuli ilmi, että yhteistyö lastenneuvolan ja päivä-hoidon välillä on todella tärkeää.