AFC-Auto Oy:n asiakkuudenhallinta
Kinnunen, Ville-Markus (2013)
Kinnunen, Ville-Markus
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713534
Tiivistelmä
Asiakkuudenhallinnan merkitys yrityksen jokapäiväisessä toiminnassa on muuttumassa koko ajan tärke-ämmäksi. Opinnäytetyöni tavoitteena oli kehittää AFC-Auto Oy:lle toimiva järjestelmä, jolla se pystyy tulevaisuudessa pitämään asiakkuudet paremmin hallinnassa. Toimeksiantajana minulla toimi varkaute-lainen perhe-yritys, joka harjoittaa käytettyjen autojen myyntiä. Olen itse osakkaana yrityksessä, joten järjestelmä tulee varmasti olemaan yrityksellä käytössä, ja sitä kehitetään eteenpäin.
Teoriaosuudessa käsittelen autokauppaa, sen historiaa, nykytilannetta ja tulevaisuutta. Käyn läpi myös asiakassuhteiden hallintaa, ja miten sitä pystytään hyödyntämään kaupankäynnissä.
Tutkimuksessa selvitin yrityksen työntekijältä, minkälaisen järjestelmän yritys tarvitsisi käyttöönsä, ja mitä sen tulisi sisältää. Asiakkaita haastattelemalla pyrin selvittämään, miten yritys pystyisi parantamaan markkinointiaan ja näkyvyyttään. Selvitin myös asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä, jotta tietäisimme minkälaisia asiakkaita yrityksellä on. Valitsin tutkimusmenetelmäkseni kvalita-tiivisen eli laadullisen menetelmän. Haastattelin kahdeksaa eri asiakasta.
Haastattelujen tuloksista sain selville, että yrityksen markkinointi on hyvällä mallilla ja näkyvyys kaup-papaikan suhteen ei voisi olla parempi. Asiakkaiden mielestä lehtimainontaa ja näkyvyyttä sillä saralla voisi olla enemmän.
Teoriaosuudessa käsittelen autokauppaa, sen historiaa, nykytilannetta ja tulevaisuutta. Käyn läpi myös asiakassuhteiden hallintaa, ja miten sitä pystytään hyödyntämään kaupankäynnissä.
Tutkimuksessa selvitin yrityksen työntekijältä, minkälaisen järjestelmän yritys tarvitsisi käyttöönsä, ja mitä sen tulisi sisältää. Asiakkaita haastattelemalla pyrin selvittämään, miten yritys pystyisi parantamaan markkinointiaan ja näkyvyyttään. Selvitin myös asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä, jotta tietäisimme minkälaisia asiakkaita yrityksellä on. Valitsin tutkimusmenetelmäkseni kvalita-tiivisen eli laadullisen menetelmän. Haastattelin kahdeksaa eri asiakasta.
Haastattelujen tuloksista sain selville, että yrityksen markkinointi on hyvällä mallilla ja näkyvyys kaup-papaikan suhteen ei voisi olla parempi. Asiakkaiden mielestä lehtimainontaa ja näkyvyyttä sillä saralla voisi olla enemmän.