Asiakasyhteistyön kehittäminen - Ruokaraatitoiminta espoolaisissa kouluissa
Sivonen, Tuija (2013)
Sivonen, Tuija
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713518
Tiivistelmä
Kouluruokailusta ja sen kehittämisestä on tehty lukuisia tutkimuksia ja hankkeita. Oppilaat eivät puheissaan arvosta kouluruokailua kovinkaan korkealle. Kouluruokailua tulisi kehittää yhdessä ruokailija-asiakkaiden eli oppilaiden kanssa. Ruokapalveluiden tuottajien tulisi pohtia ja kehittää uudenlaisia tapoja asiakkaan kuunteluun ja asiakastietojen keräämiseen.
Espoo Catering -liikelaitos järjestää ja tuottaa Espoon kaupungin toimialojen tarvitsemat ateriapalvelut. Sen suurin asiakasryhmä on sivistystoimi ja ruokailija-asiakkaana koulujen oppilaat. Useissa espoolaisissa kouluissa on ollut toiminnassa ruokaraadit ruokailijoiden ja keittiöhenkilökunnan yhteistyöfoorumina. Ruokaraadin tavoitteena on kehittää kouluruokailua. Ruokaraatien toiminnasta tulee tehdä säännöllistä ja niiden toimintaa on seurattava. Oppilaiden mielipiteet kouluruokailusta ja sen kehittämisestä tulee saada Espoo Catering -liikelaitoksen käyttöön. Oppilaiden ja keittiöhenkilöstön välisellä hyvällä yhteistyöllä on mahdollista parantaa oppilaiden asennetta kouluruokailua kohtaan.
Tämä opinnäytetyö on kehittämistehtävä, joka käsittelee espoolaisten koulujen ruokaraatitoimintaa ja sen kehittämistä. Lähestymistavaksi on valittu konstruktiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelminä on käytetty kyselyä, haastattelua ja havainnointia. Kyselyllä kartoitettiin ruokaraatitoiminnan nykytilaa. Haastatteluilla etsittiin vastauksia ruokaraatien toimimattomuuteen tai toimivuuteen. Havainnoinnin avulla kerättiin tietoa ruokaraadin jäsenten rooleista ruokaraadin palaverissa. Opinnäytetyö on tehty vuosina 2010–2013.
Opinnäytetyön konkreettisena tuotoksena syntyi uudistettu ruokaraadin toimintamalli Espoo Catering -liikelaitoksen käyttöön. Toimintamallin rinnalle luotiin työkaluja ruokaraatitoiminnasta vastaaville henkilöille. Ruokaraadin toimintamallia ja työkaluja voivat hyödyntää kaikki kouluruokailua järjestävät tahot.
Espoo Catering -liikelaitos järjestää ja tuottaa Espoon kaupungin toimialojen tarvitsemat ateriapalvelut. Sen suurin asiakasryhmä on sivistystoimi ja ruokailija-asiakkaana koulujen oppilaat. Useissa espoolaisissa kouluissa on ollut toiminnassa ruokaraadit ruokailijoiden ja keittiöhenkilökunnan yhteistyöfoorumina. Ruokaraadin tavoitteena on kehittää kouluruokailua. Ruokaraatien toiminnasta tulee tehdä säännöllistä ja niiden toimintaa on seurattava. Oppilaiden mielipiteet kouluruokailusta ja sen kehittämisestä tulee saada Espoo Catering -liikelaitoksen käyttöön. Oppilaiden ja keittiöhenkilöstön välisellä hyvällä yhteistyöllä on mahdollista parantaa oppilaiden asennetta kouluruokailua kohtaan.
Tämä opinnäytetyö on kehittämistehtävä, joka käsittelee espoolaisten koulujen ruokaraatitoimintaa ja sen kehittämistä. Lähestymistavaksi on valittu konstruktiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelminä on käytetty kyselyä, haastattelua ja havainnointia. Kyselyllä kartoitettiin ruokaraatitoiminnan nykytilaa. Haastatteluilla etsittiin vastauksia ruokaraatien toimimattomuuteen tai toimivuuteen. Havainnoinnin avulla kerättiin tietoa ruokaraadin jäsenten rooleista ruokaraadin palaverissa. Opinnäytetyö on tehty vuosina 2010–2013.
Opinnäytetyön konkreettisena tuotoksena syntyi uudistettu ruokaraadin toimintamalli Espoo Catering -liikelaitoksen käyttöön. Toimintamallin rinnalle luotiin työkaluja ruokaraatitoiminnasta vastaaville henkilöille. Ruokaraadin toimintamallia ja työkaluja voivat hyödyntää kaikki kouluruokailua järjestävät tahot.