Kestävä kehitys Lahden alueen perusopetuksessa : Toiminnan onnistumiset, haasteet ja kehitysehdotukset
Malinen, Minna (2013)
Malinen, Minna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713514
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713514
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli analysoida kestävää kehitystä Lahden alueen perusopetuksessa. Työn toimeksiantajana toimi Lahden seudun ympäristöpalvelut. Aineistona käytettiin Lahden seudun ympäristöpalveluiden ja koulujen ympäristöyhdyshenkilöiden kouluille syksyllä 2012 teettämää kyselykartoitusta. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää perusopetuksen kestävän kehityksen onnistumiset ja haasteet, jotta koulujen kestävän kehityksen mukaisesta toiminnasta saataisiin selkeä kokonaiskuva ja tiedettäisiin, mihin aihealueeseen kehittämistarpeet tulisi jatkossa kohdentaa.
Työn teoriaosuudessa käsitellään kasvatusta ympäristön ja kestävän kehityksen näkökulmasta. Teoriaosuus valaisee ympäristö- ja kestävän kehityksen mukaisen kasvatuksen tarkoitusta, sisältöä ja niihin liittyviä menetelmiä. Lisäksi teoreettisessa osuudessa käydään läpi tahoja, jotka ohjaavat ympäristö ja kestävän kehityksen mukaista kasvatusta Suomessa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyaineiston analysointia ja opettajille suoritettua teemahaastattelua. Selvitystyöstä laadittiin Lahden seudun ympäristöpalveluille erillinen raportti, josta käy ilmi kyselyn tulokset kyselyn kaikkien aihealueiden osalta. Raportin laajuuden vuoksi sitä käsiteltiin opinnäytetyössä tutkimuskysymykset huomioiden siten, että tuloksista esitettiin kehitysehdotuksineen vain merkittävimmät.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että koulujen ympäristötoiminnassa on onnistuttu pääasiassa ympäristöasioista oppimisen ja jäteasioiden suhteen. Kestävän kehityksen tasoa voidaan puolestaan parantaa keskittymällä oppilaiden osallistamiseen. Oppilaiden osallistumista voidaan vahvistaa panostamalla oppilaskuntatoimintaan, valitsemalla osallistumista tukevia työtapoja ja luomalla osallistumiseen kannustava toimintakulttuuri.
Työn teoriaosuudessa käsitellään kasvatusta ympäristön ja kestävän kehityksen näkökulmasta. Teoriaosuus valaisee ympäristö- ja kestävän kehityksen mukaisen kasvatuksen tarkoitusta, sisältöä ja niihin liittyviä menetelmiä. Lisäksi teoreettisessa osuudessa käydään läpi tahoja, jotka ohjaavat ympäristö ja kestävän kehityksen mukaista kasvatusta Suomessa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyaineiston analysointia ja opettajille suoritettua teemahaastattelua. Selvitystyöstä laadittiin Lahden seudun ympäristöpalveluille erillinen raportti, josta käy ilmi kyselyn tulokset kyselyn kaikkien aihealueiden osalta. Raportin laajuuden vuoksi sitä käsiteltiin opinnäytetyössä tutkimuskysymykset huomioiden siten, että tuloksista esitettiin kehitysehdotuksineen vain merkittävimmät.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että koulujen ympäristötoiminnassa on onnistuttu pääasiassa ympäristöasioista oppimisen ja jäteasioiden suhteen. Kestävän kehityksen tasoa voidaan puolestaan parantaa keskittymällä oppilaiden osallistamiseen. Oppilaiden osallistumista voidaan vahvistaa panostamalla oppilaskuntatoimintaan, valitsemalla osallistumista tukevia työtapoja ja luomalla osallistumiseen kannustava toimintakulttuuri.