Kampanja vapaaehtoisen silmin : Plan Suomen Oikeus oppia -kampanja
Kemppainen, Jenni (2013)
Kemppainen, Jenni
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713500
Tiivistelmä
Kampanjoilla pyritään usein vaikuttamaan ihmisten, julkisen vallan tai muiden tahojen arvoihin, asenteisiin ja toimintaan. Muutoksen saaminen ei ole helppoa, minkä vuoksi kampanjoiden arvioiminen jälkikäteen on erittäin tärkeää. Tässä opinnäytetyössä arvioitiin toimeksiantajan, Plan Suomi Säätiön, Oikeus oppia -kampanjaa erityisesti vapaaehtoisten näkökulmasta. Plan on lapsien oikeuksien edistämiseen keskittyvä kehitysyhteistyöjärjestö. Kampanjassa vedottiin, että Suomen kehitysyhteistyömäärärahoista koulutukseen suunnattava osuus nostettaisiin kymmeneen prosenttiin. Toukokuun 2012 ja seuraavan vuoden maaliskuun välillä kampanjaan kerättiin yli 20 tuhatta nimeä vetoomukseen, joka luovutettiin toukokuussa 2013 Suomen kehitysministerille.
Työn tulokset ovat avuksi toimeksiantajan tulevissa kampanjoissa ja vapaaehtoistoiminnassa. Onnistumista arvioitiin vertaamalla saavutettuja tuloksia ennakkoon asetettuihin tavoitteisiin. Vapaaehtoisia tarkasteltiin heidän motivaatioidensa kautta; mitkä tekijät saivat heidät osallistumaan kampanjaan ja jatkamaan työskentelyä kampanjan puolesta. Tieto kerättiin Plan Suomen sisäisistä aineistoista, pienellä sähköpostikyselyllä sekä teemahaastatteluilla. Yhteensä 17 haastattelusta valtaosa tehtiin Planin vapaaehtoisille aluevastaaville, jotka koordinoivat vapaaehtoistoimintaa omilla paikkakunnillaan, sekä yhdelle koulunsa kanssa kampanjaan osallistuneelle opettajalle. Kaikkea tätä peilattiin ajankohtaisiin tutkimuksiin vapaaehtoistoiminnasta sekä asenteista.
Kampanjaa voidaan työn perusteella pitää hyvin onnistuneena. Enemmistö tavoitteista saavutettiin ja osallistuneet kokivat kampanjan hyväksi. Osallistumismuodot ja toteutus saivat myös haastateltavilta kiitosta. Eniten osallistumiseen motivoi hyvä ja tärkeäksi koettu aihe, halu vaikuttaa ja tehdä jotain konkreettista sekä joko itsestä, omista kokemuksista tai järjestöltä kumpuava velvollisuuden tunne. Parannettavaa jäi kouluyhteistyössä ja vapaaehtoisten aktivoinnissa osalla paikkakunnista.
Työn tulokset ovat avuksi toimeksiantajan tulevissa kampanjoissa ja vapaaehtoistoiminnassa. Onnistumista arvioitiin vertaamalla saavutettuja tuloksia ennakkoon asetettuihin tavoitteisiin. Vapaaehtoisia tarkasteltiin heidän motivaatioidensa kautta; mitkä tekijät saivat heidät osallistumaan kampanjaan ja jatkamaan työskentelyä kampanjan puolesta. Tieto kerättiin Plan Suomen sisäisistä aineistoista, pienellä sähköpostikyselyllä sekä teemahaastatteluilla. Yhteensä 17 haastattelusta valtaosa tehtiin Planin vapaaehtoisille aluevastaaville, jotka koordinoivat vapaaehtoistoimintaa omilla paikkakunnillaan, sekä yhdelle koulunsa kanssa kampanjaan osallistuneelle opettajalle. Kaikkea tätä peilattiin ajankohtaisiin tutkimuksiin vapaaehtoistoiminnasta sekä asenteista.
Kampanjaa voidaan työn perusteella pitää hyvin onnistuneena. Enemmistö tavoitteista saavutettiin ja osallistuneet kokivat kampanjan hyväksi. Osallistumismuodot ja toteutus saivat myös haastateltavilta kiitosta. Eniten osallistumiseen motivoi hyvä ja tärkeäksi koettu aihe, halu vaikuttaa ja tehdä jotain konkreettista sekä joko itsestä, omista kokemuksista tai järjestöltä kumpuava velvollisuuden tunne. Parannettavaa jäi kouluyhteistyössä ja vapaaehtoisten aktivoinnissa osalla paikkakunnista.