Verkkoidentiteetin luominen ja maineenhallinta sosiaalisessa mediassa
Suhonen, Joni (2013)
Suhonen, Joni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713476
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on nykyään monelle yritykselle arkipäivää. Asiantuntijat ovat jopa uskaltaneet sanoa, että yritys, joka ei ole sosiaalisessa mediassa mukana, jää auttamatta vahvempien jalkoihin. Sosiaalinen media toimii myös nopeana ja tehokkaana palautekanavana.
Yrityksen tai henkilön verkkoidentiteetti rakentuu samalla tavalla kuin tosielämän identiteettikin. Sen muodostumista voidaan omilla toimilla ohjata haluttuun suuntaan. Sen rakentaminen on jatkuva prosessi, ja verkkoidentiteetin rakennus kannattaa suunnitella tarkkaan etukäteen, sillä vääränlaiset toimet sosiaalisessa mediassa voivat olla yritykselle kohtalokkaita.
Yrityksen hyödyntävät nykyään sosiaalista mediaa maineenhallinnassaan. Kun ennen yritykset harjoittivat maineenhallintaa esimerkiksi lehdistötilaisuuksien muodossa, samankaltainen toiminta tapahtuu nykyään yrityksen Facebook-sivulla tai Twitter-profiilissa. Hyvän ja huonon maineen vaikutukset sen sijaan eivät muutu viestintävälineiden kehittyessä, mutta esimerkiksi yritysjohtaja voi pahoitella yrityksen tekemää virhettä vaikka kahvipöydästä älypuhelimella. Maineenhallinta on nykyään siis hyvin paljon nopeampaa.
Tässä työssä tarkastellaan toimeksiantajayrityksen hyödyntämiä sosiaalisen median palveluita, Facebookia, Twitteriä, LinkedIn:iä ja blogia. Toimeksiantajan some-aktiviteetti on alkanut tammikuussa 2013. Toimeksiantaja haluaa sosiaalisen median käytöllään todenmukaistaa yrityksestä syntyviä mielikuvia sekä hyödyntää somea rekrytointitoiminnassaan.
Yrityksen tai henkilön verkkoidentiteetti rakentuu samalla tavalla kuin tosielämän identiteettikin. Sen muodostumista voidaan omilla toimilla ohjata haluttuun suuntaan. Sen rakentaminen on jatkuva prosessi, ja verkkoidentiteetin rakennus kannattaa suunnitella tarkkaan etukäteen, sillä vääränlaiset toimet sosiaalisessa mediassa voivat olla yritykselle kohtalokkaita.
Yrityksen hyödyntävät nykyään sosiaalista mediaa maineenhallinnassaan. Kun ennen yritykset harjoittivat maineenhallintaa esimerkiksi lehdistötilaisuuksien muodossa, samankaltainen toiminta tapahtuu nykyään yrityksen Facebook-sivulla tai Twitter-profiilissa. Hyvän ja huonon maineen vaikutukset sen sijaan eivät muutu viestintävälineiden kehittyessä, mutta esimerkiksi yritysjohtaja voi pahoitella yrityksen tekemää virhettä vaikka kahvipöydästä älypuhelimella. Maineenhallinta on nykyään siis hyvin paljon nopeampaa.
Tässä työssä tarkastellaan toimeksiantajayrityksen hyödyntämiä sosiaalisen median palveluita, Facebookia, Twitteriä, LinkedIn:iä ja blogia. Toimeksiantajan some-aktiviteetti on alkanut tammikuussa 2013. Toimeksiantaja haluaa sosiaalisen median käytöllään todenmukaistaa yrityksestä syntyviä mielikuvia sekä hyödyntää somea rekrytointitoiminnassaan.