Motiv till sportevenemangsresor utomlands
Nygård, Nicholas (2013)
Nygård, Nicholas
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713472
Tiivistelmä
Syftet med denna undersökning var att klargöra vilka motiven till att göra sportevenemangsresor utomlands är och hur stor del destinationen i fråga spelar in i resebeslutet. Man vill veta vilka motivationsteorier och typologier man kan tillämpa hos sportevenemangsturister. Målet är även att klargöra hur stor del av de som deltar i ett evenemang är där i form av supporter respektive ”vanlig åskådare”. I teoridelen förklaras sportturism, sportturist, motivationsteorier, klassiska klassifikationer av turister, vad som påverkar val av destination samt konsumentbeteende.
En kvantitativ undersökningsmetod användes i detta lärdomsprov. Till undersök-ningen användes en elektronisk enkät och undersökningsresultaten baserar sig på svar av 97 respondenter.
I resultaten framkommer att man gör ett resebeslut p.g.a. att man vill skapa minnen, söka äventyr samt koppla av och tänka på annat. Evenemangets viktigaste delar är lagen/deltagarna och atmosfären på arenan. 60 % av respondenterna besöker evenemanget som supportrar till ett lag eller idrottare, resten som ”vanliga åskådare”. Nästan en tredjedel ansåg att destinationen var det väsentliga i resebeslutet.
En kvantitativ undersökningsmetod användes i detta lärdomsprov. Till undersök-ningen användes en elektronisk enkät och undersökningsresultaten baserar sig på svar av 97 respondenter.
I resultaten framkommer att man gör ett resebeslut p.g.a. att man vill skapa minnen, söka äventyr samt koppla av och tänka på annat. Evenemangets viktigaste delar är lagen/deltagarna och atmosfären på arenan. 60 % av respondenterna besöker evenemanget som supportrar till ett lag eller idrottare, resten som ”vanliga åskådare”. Nästan en tredjedel ansåg att destinationen var det väsentliga i resebeslutet.