Development of Door Sill Assembly Test System
Nordlund, Mikko (2013)
Nordlund, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713469
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713469
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin suomalaisen hissiteollisuuteen keskittyvän yrityksen tuotekehitysosastolle, ja työssä keskityttiin yhteen hissin komponenttiin: hissin oven kynnykseen. Työn päätavoitteena oli ottaa käyttöön testijärjestelmä, joka oli rakennettu kynnysten testaamista varten, ja jatkokehittää sitä. Toisena tavoitteena oli luoda koulutusmateriaalia kynnyksistä.
Tällä hetkellä suurin hissin oven kynnyksiä koskeva ongelma on se, että yhdellä kynnyksen pääkomponenteista, kynnysprofiililla, ei ole kuormausluokkia. Profiili on hissin oven kynnyksen näkyvä osa, joka ohjaa hissin ovien aukenemista ja sulkeutumista. Aina kun hissiin astutaan, kuljetaan kynnysprofiilien yli. Kun kuormausluokkia ei ole, ei tarkalleen tiedetä, kuinka paljon mikäkin profiili kestää käyttöä. Tämä johtaa helposti tilanteeseen, jossa hissiin toimitetaan käyttötarkoitukseen sopimattomat kynnysprofiilit. Yleensä profiilit eivät tällöin ole tarpeeksi kestäviä ja rikkoutuvat sen johdosta.
Testijärjestelmä kynnysten testaamista varten oli jo luotu, ennen kuin tämä tutkimus aloitettiin, mutta se piti vielä ottaa käyttöön ja validoida. Testijärjestelmä oli kehitetty niin, että siihen ei tarvittu oikeaa massaa ollenkaan, vaan massaa simuloitiin hydraulisen sylinterin avulla. Testijärjestelmän validointi kuitenkin osoitti, että kyseinen rakennelma ei anna luotettavia tuloksia, ja niin testijärjestelmää jouduttiin jatkokehittämään. Oikeaa massaa yritettiin tämän jälkeen vielä simuloida erilaisin keinoin, mutta tuloksetta.
Kun massan simulointi osoittautui liian haastavaksi, kehitettiin testijärjestelmä käyttämään oikeaa massaa. Valitettavasti tämän tutkimuksen puitteissa testijärjestelmän viimeisen version validointia ei ehditty toteuttamaan. Kun lopullinen järjestelmä on validoitu, tullaan sen avulla luomaan kuormausluokat kynnysprofiileille. Myös koulutusmateriaalia kynnyksistä saatiin luotua.
Tällä hetkellä suurin hissin oven kynnyksiä koskeva ongelma on se, että yhdellä kynnyksen pääkomponenteista, kynnysprofiililla, ei ole kuormausluokkia. Profiili on hissin oven kynnyksen näkyvä osa, joka ohjaa hissin ovien aukenemista ja sulkeutumista. Aina kun hissiin astutaan, kuljetaan kynnysprofiilien yli. Kun kuormausluokkia ei ole, ei tarkalleen tiedetä, kuinka paljon mikäkin profiili kestää käyttöä. Tämä johtaa helposti tilanteeseen, jossa hissiin toimitetaan käyttötarkoitukseen sopimattomat kynnysprofiilit. Yleensä profiilit eivät tällöin ole tarpeeksi kestäviä ja rikkoutuvat sen johdosta.
Testijärjestelmä kynnysten testaamista varten oli jo luotu, ennen kuin tämä tutkimus aloitettiin, mutta se piti vielä ottaa käyttöön ja validoida. Testijärjestelmä oli kehitetty niin, että siihen ei tarvittu oikeaa massaa ollenkaan, vaan massaa simuloitiin hydraulisen sylinterin avulla. Testijärjestelmän validointi kuitenkin osoitti, että kyseinen rakennelma ei anna luotettavia tuloksia, ja niin testijärjestelmää jouduttiin jatkokehittämään. Oikeaa massaa yritettiin tämän jälkeen vielä simuloida erilaisin keinoin, mutta tuloksetta.
Kun massan simulointi osoittautui liian haastavaksi, kehitettiin testijärjestelmä käyttämään oikeaa massaa. Valitettavasti tämän tutkimuksen puitteissa testijärjestelmän viimeisen version validointia ei ehditty toteuttamaan. Kun lopullinen järjestelmä on validoitu, tullaan sen avulla luomaan kuormausluokat kynnysprofiileille. Myös koulutusmateriaalia kynnyksistä saatiin luotua.