Kuluttajan ostokäyttäytyminen kauppojen HeVi-osastolla
Louhemäki, Ville (2013)
Louhemäki, Ville
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713464
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa kuluttajien ostopäätökseen vaikuttavista teki-jöistä päivittäistavarakauppojen hedelmät ja vihannekset -osastolla. Kuluttajista tutkimus-kohteeksi valittiin opiskelijat. Opinnäytetyön kyselytutkimuksen kohderyhmäksi rajattiin Lau-rea-ammattikorkeakoulun opiskelijat kaikista toimipisteistä.
Teoreettinen viitekehys koostuu kuluttajakäyttäytymisestä, liiketoiminnan kehittämisestä ja liiketoiminnan kehittämisen merkityksestä. Opinnäytetyön kvantitatiivisen eli tilastollisen tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin 1.3.2013 - 9.3.2013 aikana. Kyselytutkimus toteu-tettiin sähköistä e-lomaketta käyttäen ja tutkimuksen kohderyhmä sai linkin tutkimukseen sähköpostitse. Tutkimustulokset analysoitiin Microsoft Excell taulukkolaskentaohjelmaa käyt-täen. Kuluttajien ostokäyttäytymistä kauppojen hedelmät ja vihannekset -osastolla ohjaavien tekijöiden tutkimukseen osallistui 666 Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijaa.
Tutkimuksessa saatujen tulosten mukaan opiskelijat tekevät ostoksensa suurimmaksi osaksi joko supermarket tai hypermarket kokoluokan kaupoissa. Tuotteessa eniten ostopäätökseen hedelmät ja vihannekset -osastolla vaikuttavat laatu, tuoreus ja hinta. Osastolla eniten osto-päätökseen vaikuttavat tuotteiden sijoittelu ja esillepano. Palvelussa osaston siiteydellä on suurin vaikutus ostopäätökseen.
Kyselylömakkeessa myös pyydettiin listaamaan erikoisempia/eksoottisempia hedelmiä ja vi-hanneksia. Eri eksoottisia hedelmiä listattiin yli 60. Hedelmien erikoisuus/eksoottisuus vaihteli vastaajan mukaan. Kaikille sama hedelmä ei välttämättä ollut eksoottinen ja osittain sama hedelmä myös tunnettiin eri nimillä.
Teoreettinen viitekehys koostuu kuluttajakäyttäytymisestä, liiketoiminnan kehittämisestä ja liiketoiminnan kehittämisen merkityksestä. Opinnäytetyön kvantitatiivisen eli tilastollisen tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin 1.3.2013 - 9.3.2013 aikana. Kyselytutkimus toteu-tettiin sähköistä e-lomaketta käyttäen ja tutkimuksen kohderyhmä sai linkin tutkimukseen sähköpostitse. Tutkimustulokset analysoitiin Microsoft Excell taulukkolaskentaohjelmaa käyt-täen. Kuluttajien ostokäyttäytymistä kauppojen hedelmät ja vihannekset -osastolla ohjaavien tekijöiden tutkimukseen osallistui 666 Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijaa.
Tutkimuksessa saatujen tulosten mukaan opiskelijat tekevät ostoksensa suurimmaksi osaksi joko supermarket tai hypermarket kokoluokan kaupoissa. Tuotteessa eniten ostopäätökseen hedelmät ja vihannekset -osastolla vaikuttavat laatu, tuoreus ja hinta. Osastolla eniten osto-päätökseen vaikuttavat tuotteiden sijoittelu ja esillepano. Palvelussa osaston siiteydellä on suurin vaikutus ostopäätökseen.
Kyselylömakkeessa myös pyydettiin listaamaan erikoisempia/eksoottisempia hedelmiä ja vi-hanneksia. Eri eksoottisia hedelmiä listattiin yli 60. Hedelmien erikoisuus/eksoottisuus vaihteli vastaajan mukaan. Kaikille sama hedelmä ei välttämättä ollut eksoottinen ja osittain sama hedelmä myös tunnettiin eri nimillä.