Sosiaalinen tuki koulu-uupumuksen ennaltaehkäisyssä : lukiolaisten näkökulma
Castellin, Vilja (2013)
Castellin, Vilja
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713459
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä tietoa lukiolaisten kouluuupumuksesta sekä sosiaalisen tuen keinoista koulu-uupumuksen ennaltaehkäisyssä. Tavoitteena oli löytää lukiolaisten näkökulmia näistä aiheista sekä saada nuorilta mielipiteitä ja kehittämisehdotuksia, miten terveydenhoitaja voisi toimia lukiolaisten kouluinnon tukijana. Laadullinen tutkimus toteutettiin avoimia kysymyksiä sisältävällä kyselylomakkeella keväällä 2013. Kysely toteutettiin kahdestatoista (N=12) lukiolaisesta koostuvalle vapaavalintaisen psykologian opetusryhmälle kantahämäläisessä lukiossa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin lukiolaisten elämänvaihetta, opinnoissa jaksamista sekä sosiaalisen ympäristön vaikutusta näihin. Lisäksi käsiteltiin koulu-uupumusta, sen ennaltaehkäisyä sekä opiskeluterveydenhuoltoa lukiolaisen terveyden edistäjänä. Aikaisemman tutkimustiedon mukaan sosiaalisella ympäristöllä on vaikutusta koulu-uupumuksen kehittymiseen.
Tuloksien mukaan koulu-uupumus oli ilmiönä läheinen lukiolaisille. Koulu-uupumuksen määritelmä ei ollut heille kuitenkaan selvä. Moni sekoitti normaalin opiskelustressin ja koulu-uupumuksen toisiinsa. Lähes kaikki vastaajat kertoivat kokeneensa koulu-uupumusta lukioaikana. Ennaltaehkäisevän tuen antajina nähtiin koko sosiaalinen lähiympäristö. Vanhemmat ja ystävät olivat tärkeimpiä jaksamisen tukijoita opiskelussa. Terveydenhoitaja ja opettajat sekä muu koulun henkilöstö nähtiin myös tuen antajana. Toivottu tuki oli psyykkistä, informatiivista, kontrolloivaa ja käytännön
tukea. Terveydenhoitajalta toivottiin erityisesti keskusteluapua, neuvoja sekä ratkaisuja ylikuormitustilanteissa.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla koko kouluyhteisön käsitykset ja tietämys koulu-uupumuksesta, koulu-uupuneiden kokemukset ja selviytyminen, sekä lukiolaisten yleiset elämänhallinnantaidot. Opinnäytetyön liitteenä on kehittämistehtävä, jossa tuotettiin terveyskasvatusoppitunti lukiolaisille.
Tuloksien mukaan koulu-uupumus oli ilmiönä läheinen lukiolaisille. Koulu-uupumuksen määritelmä ei ollut heille kuitenkaan selvä. Moni sekoitti normaalin opiskelustressin ja koulu-uupumuksen toisiinsa. Lähes kaikki vastaajat kertoivat kokeneensa koulu-uupumusta lukioaikana. Ennaltaehkäisevän tuen antajina nähtiin koko sosiaalinen lähiympäristö. Vanhemmat ja ystävät olivat tärkeimpiä jaksamisen tukijoita opiskelussa. Terveydenhoitaja ja opettajat sekä muu koulun henkilöstö nähtiin myös tuen antajana. Toivottu tuki oli psyykkistä, informatiivista, kontrolloivaa ja käytännön
tukea. Terveydenhoitajalta toivottiin erityisesti keskusteluapua, neuvoja sekä ratkaisuja ylikuormitustilanteissa.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla koko kouluyhteisön käsitykset ja tietämys koulu-uupumuksesta, koulu-uupuneiden kokemukset ja selviytyminen, sekä lukiolaisten yleiset elämänhallinnantaidot. Opinnäytetyön liitteenä on kehittämistehtävä, jossa tuotettiin terveyskasvatusoppitunti lukiolaisille.